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V. De loage et de aloemanz [rubr.]

  • La première partie de ce titre est traduite du Dig., liv. 19, tit. 2 : Locati conducti.

§ {19.2.1} Paulus. Locacio.

Loage et aloemant, tot soit naturel et entres totes genz, est fet non pas par paroles mes par consentement, ausi comme achat et vençon.

§ {19.2.2} Gaius. Locacio.

Loage et aloemant est prochein à achat et à vençon et c’est en relles de droit ; car ausi comme achat et vençon est fet se l’en siet le pris, ausi loage1 et aloage sont entendu se le loier i est entendu. {1} Et est ausi comme une chose jointe à achat et à vente, loage et aloage est ausi, comme l’en selt demander en aucunnes choses savoir se c’est achat ou vençon ou loage ou aloemant. Ausi comme se je fis marchié o l’orfevre que il me feist aniaux de son or à certain pois et de certoine forme, si comme .ccc., l’en demande se c’est achat ou vençon ou loage ou aloage. Mes acordé est que c’est un afere, et que c’est acordé que c’est achat et vençon. Et se je e doné or et le loier est apareillié, n’est pas dotance que ce ne soit loage et aloemant.

§ {19.2.3} Ponponius. Cum fundus.

Se une teneure est aloee et le gaegneor [84vA] prent l’antrumant esmé, Proculus dist que le gaenigneor doit avoir l’estrumant por achat, ausi comme il avendroit se aucunne chose esmee est donee en doerre.

§ {19.2.13} Ulpianus. Idem.

Ansi demande l’en se le charetier, quant il ne lesse passer la gent, vers sa cherrete et ocit un serf. Je cuit que l’en a contre lui aucion de loage, car il doit atrenper son hernois ; et avra l’en contre lui aucion de la loi Aquiliene. ¶ {2} Se li mestres de la nef mest la nef sanz governeor en l’eve et tempeste lieve et il ne la pot atrenper et il pert la nief, li seignor avront contre lui aucion de loage. ¶ {3} Se aucun prent un enfant à aprendre et il le moine hors do païs et il est pris de guerre ou il perist, l’en a contre lui aucion de loage s’il ne fut mis en convent que il fust mené hors do païs. ¶ {4} Si le suor fiert si belement à la forme do soler le garçon que il aprent que il li tret l’oil, le pere a contre lui aucion de loage tot eit l’en ostroié à metre legier chastiement, totesvoies ne dut pas cil avoir ce fet. Et le pere n’a pas contre aucion de la loi Aquiliene, car il ne fist pas ce por nuire que por commander au garçon. ¶ {5} Se une pierre preciose est baillie à mestre en or ou a entaillier et el e froisse, se aucunne chose de ce est fete par le vice de la matiere, l’en n’avra pas auction de loage. Et se c’est por la niceté au menestrel, l’en doit ce garder se le mestre prist le peril sor soi ; ¶ et lors, se ce avient par le vice de la matire, l’en avra aucion de loage. ¶ {6} Se le folon prent dras à polir et soriz le pertuisent, il est tenuz de loage, car il se dut bien garder. Et se le folon change la robe et il la baille à un autre, il est tenuz de auction de loage, tot ne l’oit il fest à escient. ¶ {7} Cil qui avoit aloé la meson s’en issi quant li ost2 vint ; cil enporterent de celi ostel fenestres et autres choses ; s’il ne fist savoir au seignor son issir, il est tenuz de loage. Labeo dit : s’i la pot defendre et ne la deffant, il est tenuz, et c’est veroie sentence ; et s’il ne le pot fere savoir, je cuit [84vB] que il n’en est pas tenuz.

§ {19.2.24} Paulus. Si in lege.

S’il est mis en convent do loage que l’ovre soit prisee à la volenté au seigneor, ausi est comme se ce fust mis en la gart de prodome.

§ {19.2.30} Idem. Qui.

Cil qui avoit aloé une meson .xxx. solz il aloa chescunne chambre issi que l’en eust .xl. solz de tot ; li sires de la meson, por ce que il disoit que il i avoit maumeteure, la depeça. L’en demanda combien ce plet devoit estre esmé se cil qui tote l’aloa pleda de loage. Je di, si com vint à besoing que il abatist l’edefice, qui estoit mauvés, l’en en dut metre hors do loage de tant de tens comme li arbitreor n’i porent demorer ne habiter, et itant esmer le plet. Et s’i ne fut nul besoing d’abatre la meson, por ce que il voloit fere meillor edefice, il convient que il rende à l’oste por tant comme il ne vosist estre issu de la meson.

§ {19.2.32} Julianus. Qui fundum.

Cil qui avoit loé la teneure à lonc tens morit et lessa cele teneure ; Cassius dist que l’en ne puet forcier le coitiveor que il foist cele teneure, car il n’avoit que fere de l’eir. Et se le gagneor velt fere la teneure, et cil à cui l’en lessa la teneure li deffendi que il ne la feit, li gagneor a aucion contre l’eir et le perill apartient à l’eir ; ausi comme se aucun vendi la chose ne n’en sesi l’acheteor et le eust lessié, sis heirs est obligié à l’acheteor et à celui à qui l’en fist le lés.

§ {19.2.38} Paulus. Qui.

Cil qui loa ses besoignes doit avoir le loer de tot le tens s’il ne failli en lui que les ovres ne fusent fetes. {1} Li avocat, s’il faut par aus que il ne deffendent la cause, il n’avront pas lor loer.

§ {19.2.45} Paulus. Si tibi.

Se je te loe une meson et mi serf t’i font domage et larrecin, je ne te sui pas tenuz de loage mes de aucion de forfet. ¶ {1} Se je loe un home por avoir l’en en ta taverne, et il te fet larrecin, l’en porra de tot savoir se aucion de loage sofist, comme ce soit hors de bone foi que tu soffres domage en ce que tu as loé, ou se l’en doit dire que cause de crime de larrecin est hors de larrecin et que ce soit une cause por soi ; et l’en dist que ce ‹est› qui plus vaut. ¶

§ {19.2.55}

{2} Cil qui lessent avant que il fust tens sanz droite cause contre la conveneue sont tenu de rendre tot le loage et tot le domage que li sires ne vosist.

§ {19.2.59} Labeo.

Lucianus aloa une meson à don Julien qui avoit [85rA] non Flacus, et quant l’ovre fut fete en partie, trelle de terre abati l’edefice. Massius dist que le peril doit estre Flacus se la trelle avint par nature.

§ 1.

De loages et de aloemanz : loages et aloement, tot soit-il naturel antre totes genz, est fet non pas par paroles, mès par consentement, aussi comme achat et vençon est fez, et se l'en fet le pris ; aussi est loages et aloemanz.

Loages est entenduz, se li loages est entenduz ; et est ausi comme une chose jointe à achat et à vente. Loage et aloemenz est aussi comme l'en siot demender en aucunes choses, savoir se c'est achat ou vençon, ou loage ou aloemenz ; ausi comme se je fis marchié à l'orfèvre qu'il me feist aniaux de son or à certoin pois et à certoine forme, si comme de vingt esterlins pésent : l'en demende se c'est achat ou vençon ou loage ou aloemanz. Acordé est que c'est vençon. Mès se je baille or apareilliez, n'est pas dotence que ce ne soit loages et aloement. Loage ou [p. 171] chose qui est baillie par prière est issi fete, tant comme oil qui l'a baillé vit, et ele faut quant cil est morz qui l'aloa3.

§ 2.

Se je te loe demain mon champ vingt sous et tu les loe à un prodome vingt-cinq., et je défens au prodome qu'il n'i entre, tu as aucion de loage contre moi.

Se aucun loe une meson qu'il a achetée en bone foi, ou une teneure, et ele est retraite sanz le barat et la colpe à celui4...

Se aucuns a loé bues chascun an por six mines de mestive, et il en preigne plège, et les bos soent pris por la dete de celui qui les a aloez, et cil qui la chose est la dénit, il ne l'aura pas ; mès se il les a bailliez sanz gage et sanz plège, il les aura.

§ 3.

... Johan de Beaumont dit que cil qui loa la chose est tenuz à celui qui l'aloa dou loage, si que l'en eist l'usage. Et se li sires qui l'a retrete no viaut pas, et li aloeor est prez de bailler li une autre meson aussi bone, le loer est délivres segont droit. Et s'il n'a meson, et il voile emender le domage qui en nestra, il est délivres5.

Se aucun loe son usage à cinq anz, qu'il a à un an loé, et il mort, son heir n'i est pas tenuz. Mès de la meson, s'ele ere arse, ausi dit cil, que (si) sa meson ardoit, l'en en doit rendre le loer de tant comme l'en i aura esté ; et se li feus fust par la cope de l'ôte, il est do loage et do domage tenuz6.

§ 4.

Se je baille mes chièvres à loage en garde, et larrons les emblent sanz la colpe à celi qui les garde, il n'i est pas tenuz, et aura son loage de tant comme il les aura gardées.

Se aucuns aloa veaus à pêtre, ou à une robe apareillier, il doit garder qu'il n'i eist copes ; et s'il i meffet, il en est tenuz, car il la prist à fere comme metres.

Se tu me loes autrui meson et ele m'est donée ou lessie, je ne sui pas à toi tenuz de rendre le loage ; mès je cuit que je sui tenuz de ce tens qui fust devant le lès7.

§ 5.

Un homme se pleint issit, et dit que un home loua un champ vingt livres jusqu'à cinq anz la dablée ; lesquex vingt livres l'en a paiés ; [p. 172] il ne veaut baller le champ : si requéron que vos li facez tenir les convenances ; et s'il veut nier que ce ne soit voirs, nos somes prez de prover par nos et par garanz qui vit les deners baillier et les convenances fere. Li copables fet encontre tel ni et tel deffense comme il doit. L'en demende qu'en dit droiz. Et l'en respont que li copables est loisanz de prendre la prove de lui et de son garant et de quenoistre que c'est voirs, ou d'escondire par gage de bataille. Mès se li denier ne fussent poiez, il n'i eust que proves ; et le chois fust au copable.


1 aussi loage] aussi a loage dans le ms.
2 ost] oste dans le ms., cf. lat. Exercitu veniente migravit conductor
3 Dig., lib. 19, tit. 2, frag. 1, 2, 4.
4 Ibid., frag. 8, 9 pr. Pour la suite, voy. § 3.
5 Ibid., frag. 9 pr.
6 Ibid., frag. 9, § 1
7 Ibid., frag. 9, § 4-6.