École des chartes » ELEC » LI SIXIESME LIVRES » IX. Des choses creues [rubr.]

IX. Des choses creues [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv, 12, tit 1 : de Rebus creditis ; si certum petatur, et de condicione.

§ {12.1.1}

[64vB] Bien est avenant que nos façoin entendre les paroles, que nos dison aucunnes choses de la sennefiance de cest titre. Por ce que li prevoz dist mout de choses qui apartienent à divers marchiez, par ce mist avant li titres « des choses creu‹e›s »; tuit li autre marchié don nos avons parlé desus sont acompli, si comme Celsus dit ou premier livre des questions. ¶ {1} Cest mot « croire » est generau, et por ce le mist li prevoz soz ce titre et parla de prest et de gage ; car de quelconques chose nos acordon et acreon autrui chose, nos cuidon que il rende ce que il nos doit dou marchié. Nos apelon ce « croire », si comme li prevoz le dit generaument.

§ {12.1.2} Paulus. Mutuum.

Nos preston non pas por avoir cele chose non mie que nos avon prestee, car se l’en l’an nos rendoit autel ce seroit prest ou chose baillie en garde ; et se l’en rent autre chose que cele, ausint comme mil por forment, ce ne sera mie prest. ¶ {1} Doere de prest est en chose que l’en puet peser1 ou numbrer ou mesurer ; et nos poon croire itex choses de toutes autres choses. Nos ne poon fere creance, car l’en ne puet rendre autrui chose por autre contre sa volenté. {2} L’en apele « don de prest » par ce que je faz de ma chose que ele est toe ; et s’ele n’est toe, il n’i a point d’obligacion. {3} Et il i a difference entre croire et prester, car croire si est hors de celes choses que l’en puet numbrer, peser, mesurer ; ausi comme se l’en nos rent cele chose que nos baillames, lors est ce prest. ¶ Oncor prest ne i puet estre s’il n’i a peccune antrelardee ; creance fere est autre meniere sanz peccune, ausi comme se l’en promest doere enprés les noces. ¶ {4} En don de prest il convient que li sires face le prest, et fiz et serf s’il prestent deniers de lor chetel, il obligent cex qui les prenent. Et c’est tel chose quant je preste par ma volenté deniers, l’aucion est moie tot ne soent [65rA] mien li denier. ¶ {5} Nos feson creance por paroles, por obligacion quant aucun promest à rendre la chose.

§ {12.1.3} Pomponius. Cum quid.

Quant nos preston aucune chose, se nos ne devison que l’en la nos rende ausi bone, nos i perdon. Cil qui doit la chose la doit rendre ausi bone comme i l’enprunte ; car s’il rent nouveau vin por viez n’est pas bon, car ce que l’en devise en marchié doit est tenu. Et l’en i doit ce entendre que l’en ne rende la chose en autre maniere, et ausi bone comme ele fust prestee.

§ {12.1.4} Ulpianus. Si quis.

Se aucun ‹n’›ot cause ne porpensement de prester à ousure, et tu vosis achatier un champ et vosis anprunter l’argent, ne ne le vosis pas acroire dusque tu eusses acheté, et par ce le creancer qui avoit par aventure besoing d’aler hors dou païs te bailla cel argent en prest por acheter cel champ, tu pranz celi argent à ton peril ; car cil qui recevra la chose à vendre por user dou pris de la vençon avra la chose à son peril. ¶ {1} Chose qui fut baillie en gages, se li argenz est poiez, puet estre demandee ; et li fruiz que l’en a pris à tort, car se le mesteer prent les fruiz anprés les .v. anz cil les puet demander qui baille le gage s’il n’es à pris par la volenté au seignor ; si non, il ne les puet demander. {2} Ce qu’est ravi par force de flueve puet estre demandé.

§ {12.1.5} Ponponius. Quod te.

Ce que il convient que tu me rendes, s’il perist enprés por toi, et por toi faut que tu ne le me rendis, le domages en est tiens. Mes l’en doit voir se l’en l’a fet por toi et se la chose estoit en ton poer, ou se tu feis por barat qu’i n’i fust mie ou que ele i fust, ou s’il i ot aucune droite cause par quoi tu deus savoir que il te convenoit cele chose rendre moi.

§ {12.1.6} Paulus. Certum.

Certaine chose est que l’en doit savoir quele est la chose et conbien grant qui est obligie, ou que l’en die le non de la chose, ou que l’en die monstrance qui vaille non. ¶ Car Pedius dit que ne mon[65rB]te rien se la chose est apelee par propre non ou s’ele est monstree à doi ou par moz de injure ; si que l’en die tex moz par anviron que bien vaillent le non de la chose demandee.

§ {12.1.12} Pomponius. Si a furioso.

Se tu anpruntas de aucun hors dou seu deners et tu cuidoies que il fust sages et tu les mez en ton preu, ¶ Julianus dit que le desvé a la demande ; car de celes causes moismes que l’en nos fet gaignier senz nostre seu, par celes meismes gaaigne li desvez. ¶ Et se cil qui fist creance au serf commaince à estre desvé, et le serf met cele chose en preu au seignor, l’en la puet demander en non au serf. Et se aucun cret autrui deniers et enprés est desvé et cele pecune est perdue, l’en la puet demander por le desvé.

§ {12.1.16} Paulus. Si socius.

Se li compoinz presta sa propre pecune, il acroit, tot ne s’acordent pas à ce li autre. Et s’il preste dou commun, il ne l’acroit mie se li autre ne s’i acordent, car il ne fet prest que de sa partie.

§ {12.1.17} Ulpianus. Cum fili.

Quant fiz qui est en bau preste son jornel quant il estoit à Rome à escole, Scevusla dit que l’en li doit aider.

§ {12.1.18} Idem. Si ego.

Se je te baille deniers, ausi comme se je la te vosise doner, tu les prenz, ¶ Julien dit que ce n’est mie don. L’en doit voir se c’est prest ; et je cuit que ce n’est mie prest et que li denier ne sont pas à celui qui les reçoit, car il les prant en autre cuidance. Et par ce, s’i les despent tot, les li puisse l’en demander, il se porra deffandre de barre de tricherie ; car segont la volenté à celui qui fist le don li denier sont despendu. ¶ {1} Car se je, ausi comme se je te baille en garde de don, tu le pranz comme prest, ce n’est ne garde ne prest. ¶ Ausi est se tu enpruntes deners et je les pris en prest por ma besoigne fere. En l’un cas et en l’autre, je les puis demander sanz mestre barre encontre.

§ {12.1.23} Affricanus. Si eum.

Se je porsie le serf qui t’est lessié, ausi comme s’il me fust lessié, et je le vent, s’il est mort il n’en puet demander le pris, ce dit Julien, se je i ai gagné.

§ {12.1.26} Idem. Si pecuniam.

Se li procurators au chevaler presta deniers et il en prent plege, par col exemple se tutor d’orfelin ou cil qui a la cure [65vA] de valet et il promet à rendre l’argent de l’un et de l’autre, acordé fust que il l’en donast aucion au chevaler à qui furent li denier.

§ {12.1.27} Idem. Civitas.

Citié puet estre engagie par prest se li denier sont torné an preu de la cité ; si que non cil qui reçut l’argent non pas par la cité i seront tenuz.

§ {12.1.28} Gaius. Creditor.

Li creanciers à qui l’en ne baille pas sofisant gage puet demander que l’en li baut gage qui vaille la dete.

§ {12.1.29} Paulus. Si insti‹tu›torem.

Si li sires ot serf marcheant, Julien dit que l’en puet o le serf ausi pledier comme o celui par qui il moine la marchandise, qui a cel ofice2.

§ {12.1.33} Modestinus. Principalibus.

Il est establi ou commandemant à princes, que cil qui governe la province ne que cil qui à aus vienent ne marchandet ne que il ne prestent ne que il ne seent userier.

§ {12.1.35} Modestinus. Periculum.

Le peril des choses apartient à celui par qui cope l’en puet prover que la chose est enpiree.

§ {12.1.38} Scevola. Respiciendum.

L’en doit regarder combien il a en la nature des homes savoir se la chose puet estre deuee.


1 peser] prester dans le ms., cf. lat. rebus que pondere
2 ofice] ancis dans le ms., cf. lat. Si institorem servum dominus habuerit, posse dici Iulianus ait etiam condici ei posse, quasi iussu eius contrahatur, a quo praepositus sit