École des chartes » ELEC » LI SEPTIESME LIVRES » XV. [80rA] De compoignie [rubr.]

XV. [80rA] De compoignie [rubr.]

  • La première partie de ce titre est traduite du Dig., liv. 17, tit. 2 : Pro socio.

§ {17.2.1} Societas.

Compoignie pot estre fete à toz jorz, c’est à dire tant comme il vivent, ou à ja ou par condicion. ¶ {1} En compoignie, totes les choses de toz les biens que cil ont, qui s’entracompoignent, sont en communauté manois.

§ {17.2.3} Paulus. Ea vero.

Et les choses qui sont en chetel remainent en lor estat, et les aucions doivent estre rendues aucunne foiz. {1} Quant compoignie de toz biens est especiaument assenblie, lors et l’eritage et les lés ou ce qu’est conquis par aucunne reson vient en communauté. ¶ {2} L’en demande de celi se compoignie est issi assenblee que se aucun droit heritage avient à l’un et à l’autre qui soit commun [80rB], qui est droit heritage. À l’un et à l’autre li avient par lëau droit, et ce qu’est en testamant et qu’est apartenant à lëau heritage. ¶ {3} Se compoignie est assenblie par barat ou par conchiement, il est nule par droit ; car bone foi est contraire à barat et à tricherie.

§ {17.2.4} Modestinus. Societatem.

N’est pas dote que l’en ne puisse bien fere compoignie et par chose et par parole et par message. {1} Nos somes desavanci de la compoignie, par mort, par apeticement de chief, par reniement et par besoing.

§ {17.2.5} Ulpianus. Societates.

Compoignies sont fetes de toz cez que l’en a eu, d’aucunne marchandie, ou de trevage, ou d’une chose. ¶ {1} Compoignie puet estre fete et vaut entre tez qui n’ont pas li un tant comme li autre ; comme aucunne foiz avient que la povreté1 d’auqun face autretant par sa porveance et par son seu comme l’autre a mis de son patremoine. ¶ {2} Compoignie n’est mie bien fete par cause de doner.

§ {17.2.6} Pomponius. Si.

Se tu fez compoignie o moi par tel condicion que tu feisses parties de la compoignie, cele chose doit estre menee avant à l’arbitre do prodome. Et est bien par l’arbitre de prodome que nos ne seons pas compoingnons de ivés parties ; ausi comme se le un mest plus que l’autre en la compoignie que il n’i meste de peccune.

§ {17.2.7} Ulpianus. Cohiri.

L’en pot assenbler compoignie simplement. Et s’il n’est devise, aparissant est que la compoignie est de tot ce que l’en pot conquerre, c’est à dire se aucun gaignent d’achast, de vendicion, de loange.

§ {17.2.20} Idem. Nam.

Car le compoignon mon compoignon n’est mie mon compoignon.

§ {17.2.35} Ulpianus. Nemo.

Nus ne pot apareillier compoignie à son heir que li heir soit compoignon ; et l’en a aucion contre l’eir au compoignon que il soit leal.

§ {17.2.39} Ponponius. Si fundus.

Se ge et tu avons un champ et tu enterres un mort, je avrai aucion contre toi.

§ {17.2.40} Idem. Heres.

Li heir au compoignon, tot ne soit il compoignon, totevoies, ce que li mort commoinça, li heir doit eschiver.

§ {17.2.68} Gaius. Nemo.

Nul [80vA] de compoignons ne pot metre hors de sa main que sa part s’il sont compoignons de toz biens. ¶ {1} Encor demande l’en se cil qui porchace que il ne puisse rendre par barat. Il est voir que l’en entant de celi qui balle sa chose par barat en tel main que il ne puisse rendre.

§ {17.2.69} Ulpianus. Cum.

Quant compoignie est fete por acheter si que l’un aparillat à manger as autres et il fet la besoigne, se il ne fet ce, l’en avra contre lui aucion.

§ {17.2.70} Paulus. Nulla.

Nule compoignie puet estre assenblee à toz jorz


1 que la povreté] que la porveance dans le ms., incohérence determinée par la mauvaise lecture d’une abréviation, cf. lat. cum plerumque pauperior opera suppleat, quantum ei per comparationem patrimonii deest