École des chartes » ELEC » LI VINGTIESMES LIVRES » III. De garder cex qui sont pris et d’amener les avant [rubr.]

III. De garder cex qui sont pris et d’amener les avant [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 48, tit. 3 : de Custodia et exhibitione reorum.

§ {48.3.1}

Ulpians dit : li juige solent juigier savoir mon se cil qui sont acusé doivent estre mis en chartre, ou baillier as chevaliers à garder, ou receu par plege ou par leur seule parole ; et ce suelent il fere ou por la qualité dou crime dont1 il sont acusé, ou por l’enor de la persone, ou por sa richece, ou por ses muers, ou por sa digneté.

§ {48.3.3}

Ulpians dit : li enpereres Pius escrit que cil ne doit pas estre mis en liens qui est apareillz de doner plege ; se il n’a fet si grant mesfet, que il ne doie estre bailliez ne à plege ne à chevalers, ainz doie estre tenuz en chartre.

§ {48.3.9}

Renulcius dit : l’en garde essi des chevalers que, se il mesfont aucunne chose, il soient envoié à celui soz qui il estoient. Et cil qui a pris un ost à conduire a poer de chatier les chevalers qui mesferont.

§ {48.3.8}

Paulus dit : se aucuns jeoliers est corrumpuz par loier et il sueffre que cez que il doit garder soient deslié, ou que l’en leur aport ferremenz ou venin, il doit estre puniz par l’office au juige ; et se il ne le sot pas, il do[191rB]it estre ostez de son office por sa negligence.

§ {48.3.10}

Cil moismes dit : il est contenu es commandemanz que nus ne lest sanz cause ce que il a pris en garde. Cil meismes dit : « se tu voiz que li mestre aient deslié vistement et sanz acheson aucuns de cez qui estoient lié es citez, tu commanderas que il soient lié arriere, et anjoindras paine à cez qui les deslierent ; car, se il estoient quite, il la feroient autre foiz ».

§ {48.3.13}

Cil meisme dit : se cil qui sont mis ensenble en chartre preinent consoil de ropre leur liens et briser la chartre por eschaper s’en, il doivent estre plus puni que la cause por coi il furent pris ne requiert. ¶ Et se il n’avoient rien mesfet avant, si doivent il estre puni por ce fet ; et cil qui decovrent lor consoil doivent estre sozlegié de leur paine.


1 dont] dome dans le ms.