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IX. De cez qui ocient leur femes et leur enfanz [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 48, tit. 9 : De lege Pompeia de paricidiis.

§ {48.9.1}

Marcians dit : il est contenu en la loi que Ponpeius fist de cez qui ocient leur peres que, se aucuns ocist son pere, ou sa mere, ou son aiel, ou s’aiele, ou son frere, ou sa seror, ou son cosin germain, ou son oncle de par1 son pere ou de par sa mere, ou sa tante, ou sa feme, ou sa bruz, ou son gendre, ou son socre, ou sa suegresse, ou son fillastre, ou sa fillastre, ou son patron, ou sa patrone, ou se ce est fet par tricherie, il sunt tenu par la paine que Cornelius fist des homecides. ¶ Et se2 la mere ocist son fil ou sa fille, ele est tenue par ceste loi ; et li aieles qui ocist son neveu et cil qui achate venin por doner a son pere, ja soit ce que il ne li puet pas doner.

§ {48.9.2}

Scevola dit : li autres filz qui sot3 la chose et ne la fist pas savoir à son pere doit estre envoiez en essil ; et cil qui vendi le venin doit estre sozmis à torment.

§ {48.9.3}

Marcians dit : l’en doit savoir que il a compris en la loi des paranz sa feme ; neporquant, une meisme paine n’est pas enjointe por les lointains et por les procheins. La persone à la maratre et cele à l’esposee ne sont pas comprises en la loi, neporquant eles sont contenues en la sentence.

§ {48.9.4}

Cil moismes dit : li peres et la mere à l’esposee et à l’espos sont contenu el non de suecre et de suegresse, et li esposse sont contenu el non de gendres.

§ {48.9.5}

Cil meismes dit : quant uns homs aloit chacier, il ocist el bois son fill qui fesoit avotire o sa marastre ; li enpereres Adrians l’envoia en essil por ce que i l’ocist melz comme lierres que comme peres ; car la poesté au pere doit estre en pitié et ne mie en cruauté.

§ {48.9.6}

Cil moismes dit : l’en puet demander se cil qui ocistrent lor peres sont tenuz par la poine de ceste loi ou cil qui en furent consachant. Et Mecians dit que tuit cil qui en furent compoingon doivent estre puni d’une meisme paine ; et por celes doivent soffrir li estrange meisme [194vA].

§ {48.9.7}

Cil meismes dit : se deners sunt presté à fere aucunne desloiauté par le seu à celui qui les preste, si comme por acheter venin ou por doner as larrons por ocirre le pere, celui4 qui les enprunte et cil qui les pretent sont tenu par la paine de ceste loi.

§ {48.9.8}

Cil meismes dit : se cil qui est acusez de la mort à unes des persones, qui sont nomees en la loi que Ponpeius fist, muert ainz que li plez soit finz, se il se tue, la borse l’enpereor sera ses heirs. Et se il muert autrement, se il fist testamant, cil de qui il fist son hoir avra son heritage ; et se il ne dist testamant, cil l’avra que les lois i apelent.

§ {48.9.9}

Modestius dit : la paine à celui qui ocist son pere est tele establie par les anciens, que cil qui a ocis son pere soit batuz de verges et puis soit cosuz en un sac ou un chien et o un coc et o une serpent et ou un singe, et puis soit li sac getez en la mer bien en parfont se la mer est pres ; et se ele est loing, il soit bailliez as bestes à devorer selonc l’establissement l’enpereor Adrian. {1} Et cil qui ocist autres persones que son pere ou sa mere ou son aiel ou s’aole, por coi li encien establirent la devant dite paine, il soit puniz par paine capital. {2} Neporquant, se aucuns ocist son pere par forsenerie, il ne sera pas puniz si comme li saint pere escritrent ; car ce est assz que il est puniz par forsenerie meisme, mes il doit estre gardz diligement et mis en liens.


1 par] par ar dans le ms., signe d’abreviation excédant
2 se] sa dans le ms.
3 sot] sor dans le ms., cf. lat. Frater autem eius, qui cognoverat tantum nec patri indicaverat
4 celui] a celui dans le ms.