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VII. De force privee [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 48, tit. 7 : Ad legem Juliam de vi privata.

§ {48.7.1}

Paulus dit : la tierce partie des biens à celi qui est condempnz de force privee est puepliee ; et il est establi que il ne puisse estre senateurs, ne apelz à nule honor ne à nule ordre, ne que il ne soit juiges, si que il soit sanz totes ennors par le consoil au senat. {1} Autresi comme mal renomez par ceste paine sont sont tenu cil qui sont ramené à la poine de la loi que Julius fist de force privee, ¶ et cil qui par tricherie ravist aucunne chose de peril de mer. {2} Mes cil qui ravissent aucunne chose de peril de mer sont puni hors d’ordre par les establissement au princes. Car li enpereres Pius escrit que nule force ne doit estre fete as mariniers ; et se aucuns le fet, il soit puniz tres cruelment.

§ {48.7.2}

Scevola dit : par ceste loi est tenuz cil qui assenble homes et fet par force par coi aucuns soit batuz sanz ocirre le.

§ {48.7.3}

Macer dit : il n’a point de difference se aucuns a assenblé à fere force frans homes ou sers, ou suens ou autrui ; {1} car tuit cil qui i sont assenblié sont autresi tenu à la paine comme il est. {2} Et s’il n’i a nul home assenblé, ne il n’en a nul batu, mes il en aporte par force aucunne chose de l’autrui, il est tenuz par ceste loi.

§ {48.7.4}

Paulus dit : li crimes de ceste loi est fez quant aucuns a assenblé gent et fet par force que uns hons n’a pas esté amenez à juigement. {1} Et se aucuns a fet enqueste d’avotire par sers, et por ce dit Labeo que l’en doit user plus atrenpeement do banissement au prevost de tort fet.

§ {48.7.5}

Ulpians dit : se aucuns a chacié un home de son champ par homes que il ‹a› assenblez ou par ses armes, il puet estre acusez de force privee [193rB].

§ {48.7.6}

Modestinus dit : il est contenu au consoill au senat qui est apelz Volusians que cil qui s’asenblent à autrui plet por departir entre els quant que li acuserres avra do condempnement sont à la loi que Julius fist de force.

§ {48.7.7}

Calistratus dit : se li deteur pledent contre leur creanciers, il doivent demander par devant le juige ce que il cuident que lor soit deu ; car se li creancier se metent en possession des choses à leur deteurs sanz nul commandemant, li enpereres Marc juiga que il n’eussent pas droiture de creance. Les paroles dou juigement sont celes : « il est bone chose, se tu cuides que tu puisses riens demander, que tu en pledes par droites aucions ; et tes averseres doit dedanz ce estre en possession, et tu doiz estre demanderes. Car totes les foiz que aucuns prant sanz le commandemant au juige ce est force, ne il n’apartient pas à vergoigne ne à digneté ne à pitié que nus face riens se par droit non. Se il est donc prové que aucuns porsie la chose à son deteur, qui ne li est baillie par lui ne par le juige, ainz l’a prise par soi meismes, il n’i avra pas droiture de creance ».

§ {48.7.8}

Ulpians dit : se li creanciers prant les choses à son deteur sanz l’autorité au juige, il est tenuz par ceste loi et est puniz de la tierce partie de toz ses biens, et est mal renomez.