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X. De faussoniers [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 48, tit. 10 : De lege Cornelia de falsis.

§ {48.10.1}

Marcians dit : la poine de la loi que Cornelius fist des fausons est enjointe à celui qui a porchacié par tricherie que fausses atestacions soient fetes. {1} Et qui recevra deners, ou fera convenence, ou assenblera compoignie por establir fausse avocacion por obligier cez qui n’ont rien mesfet, il sera chatiez par le consoil au senat. ¶ {2} Se aucuns prent deners por refuser testemoine, ou por dire le, ou que il ne le die pas, il est tenuz à la poine de la loi que Cornelius fist des fausoniers ; autresi est cil qui corrump le juige, ou qui porchace que il soit corrumpuz. {3} Et se li juiges despit les esta[194vB]blissemenz as princes, il est puniz. {4} Cil qui en contes ou en tables ou en aucun instrumant escrivent fausseté, ou en ostent aucunne chose, sont puni par ces causes comme faussenier. Et issi dampna li enpereres Savoirs par la loi que Cornelius fist des faussoniers le prevost d’Egite, por ce que il fist fausseté en ses instrumanz quant il estoit par desus la contree. ¶ {5} Cil qui remue le testamant à celui qui est encor vis, est tenuz par la poine de ceste loi. ¶ {6} Cil qui dit que cil à qui il balla ses instrumenz à garder les a bailliez à son aversere, le puet acuser de faussonerie. ¶ {7} Li consoil ou senat apartient as testamanz as chevalers, en coi il est commandé que cil soit tenuz à la poine as fausoniers qui escrit en testamant que il en ait aucunne chose. ¶ {8} Il a tel difference entre le fil et le serf et l’estrange qui escrivent testamant, que il covient en l’eritage que especial subscripcion i soit fete, et lors cesse la paine. Et cil qui escrit le testamant puet avoir son lés, mes en fil ou en serf soffist la general subscripcion et à eschever la paine et à avoir le lés. ¶ {9} Li deffendeur et li procureor qui ont fine lor office et n’ont pas rendu conte ne puent pas fere marchié à la borse l’enpereor ; et se aucuns fet encontre ce, il soit puniz autresi comme se il eust fet fausonerie. {10} Mes ce n’apartient pas as autres qui firent ce ainz que il receussent la garde ; car il n’ont pas perdu leur excusacions, ainz ont mis arriere tot barat. {11} Et li enpereres Savoirs et Antonius escritrent que cil qui n’a pas encor rendu conte de la garde que il a amenistree, ne puet pas fere marchié o la borse l’enpereor, se cil est vis que i l’ot en garde ; car se il est morz, il puet fere marchié, ja soit ce que il n’a pas encor rendu conte à son hoir. {12} Mes se li deffenderres ou li procureres est hoirs à aucun qui avoit fet marchié à la borse l’enpereor ainz que il ait rendu conte de la garde, je ne croi pas que la poine i ait leu, ja soit ce que cil que il ot en garde vive encore. {13} Paine de forsenerie est essill et puepliemenz de toz les biens. Et se sers fet faussonerie, il sera sozmis à tres grief torment.

§ {48.10.2}

Paulus dit : qui oste testamant ou le ceile ou le ravist ou l’efface ou des[195rA]saelle, et qui escrit faus testamant ou seele ou recite ou porchace par sa tricherie que ce soit fet, il est dampnz par la poine de la loi que Cornelius fist des faussoniers.

§ {48.10.3}

Ulpians dit : cil qui ne set pas que testamanz soit faus, le puet bien reciter.

§ {48.10.4}

Cil meismes dit : se aucuns avoit porchacié faussement que l’en escrisit faus testamant que uns lés li estoit lessiez, et il est morz, la paine puet estre quitee à son hoir. ¶ {1} Quant uns hons a esté fez hoirs son pere et il ot depeciez les escriz de ses lés, il fu morz ; Marcus dit que la borse l’enpereor doit chalengier tant de l’eritage comme li peres en peut avoir departi par lés.

§ {48.10.5}

Julians dit : li senat quita paine à celui qui avoit escri de sa main en escroes le lés que ses peres avoit escrit en son testamanz et puis l’esfaça ; et por ce que il le fist par le commandemant son pere et il avoit passe .xxv. anz, il li fu ostroié que il eust l’eritage.

§ {48.10.6}

Affricans dit : se aucuns escrit ou un testamant que uns lés li soit paiez, il est tenuz par la paine de la loi que Cornelius fist des fausoners, ja soit ce que li lés ne vaille rien ; car il est certaine chose que cil est tenuz qui escrit que li lés li est lessiez en testamant qui puis est roz ou qui ne vaut des le commaincement. Neporquant, ce est voir quant li testamanz est parfez ; car se il n’est pas saelz, il est melz que li consoil au senat n’i ait pas leu ; autresi comme li entrediz d’aporter avant les tables do testamant n’i a pas leu. Car à ce que li conselz au senat ait leu, il convient avant que il ait aucun testamant ou que il ne soit pas fez à droit ; car lors dit l’en par droit que li testemanz est faus. Et se il n’i eust point de testamant, l’en ne deist pas que il ne fust pas à droit fez se totes les choses i fussent fetes si comme eles deussent. ¶ {1} Se cil qui est fez oirs escrit ou testamant que li filz est deseritez par droit ou autres persones, il est tenuz par le consoil au senat. {2} Et autresi cil qui escrit de sa main que franchise li soit donee est tenuz par le consoil au senat. {3} Se uns patrons escrit que uns lés li soit lessiez el testamant à celui que il franchi, et il a enpetré pardon, et l’en li a commandé que il [195rB] s’atiegne del lés, l’en demande se il puet avoir la possession des biens contre les tables. Et il nos plet que il ne la puisse pas avoir. Mes de ce ne s’ensuit pas que se une fame escrit el testamant son mari que ses doeres li soit renduz, ou li creanciers el testamant son deteur que ce que il li doit à terme li soit rendu, et il enpetre pardon de ce que l’en li commant que il s’atiegne del lés ; car l’en ne puet pas tolir à la feme son doere, ne au creancier s’aucion.

§ {48.10.7}

Marcians dit : li serf ne puent en nule maniere pledier à leur seigneurs, fors lors sanz plus, si comme li enpereor Marcus et Commodus dient, que le serf se plaint que les tables dou testamant en coi franchise li fu donee sunt repostes ; car lors doit li sers estre receuz à acuser l’oir son seignor dou testamant que il cele.

§ {48.10.8}

Ulpians dit : tuit cil qui ont res en partie les deners d’or et tainz en partie, se il sont franc home, il soient baillié as bestes à devorer ; et se il sont serf, il soient sozmis à tres grief tormanz.

§ {48.10.9}

Cil meismes dit : il est establi en la loi que Cornelius fist des fausoniers que qui fera aucunne fausseté en or, ou qui fera faus deners d’argent, il soit tenuz par crime de faussonerie. {1} Par cele meisme paine est cil tenuz qui pot deffendre tel chose et ne la deffendi pas. {2} Et si est commandé en cele meisme loi que nus n’achat ne ne vende à esciant deners d’estaing ne de plon. {3} La poine de ceste loi est promise à celui qui à esciant et par tricherie seele autre chose que ce qui fu commandé el testamant ; et cil qui ont assenblé compoignie por dire faus testemoigne, li uns por l’autre. ¶ {4} Cil qui a mis por lui un acuseor en cause qui est meüe por deners est tenuz par cele meisme poine par coi cil sont tenu qui recoivent deners por movoir autrui plet.

§ {48.10.10}

Macer dit : li conselz au senat ne parole point de celui qui escrit en un testamant que cil en qui poesté il est, ou uns autres qui est en la poesté à celui meismes, [195vA] ait un lés. Mes en cest cas, il mesfet contre la loi ; car li preuz de cele chose n’apartient pas au pere ne au seigneur à qui il apartenist se li filz ou li sers eust escrit que li lés fut à lui meisme. ¶ {1} Il est certaine chose que se aucuns escrit que uns estranges ait un lés, et il vient puis en sa poesté en la vie à celui qui fist le testamant, li conselz au senat n’i a pas leu.

§ {48.10.11}

Macer dit : se li peres à un chevaler escrit el testamant à un autre chevaler que ses filz ait un lés, por ce que cil lés n’est pas aquis au pere, il est hors de paine. {1} Et se li filz escrit que sa mere ait un lés, se il le fet par le commadement à celi qui fet le testamant, il est sanz poine et la mere puet avoir le lés.

§ {48.10.12}

Papinians dit : quant cil qui est corpables de fausonerie muert ainz que il ne soit acusez ou que sentence en soit donee, il est quités de la paine ; mes ce que il conquist par fausseté ne remaint pas à l’oir.

§ {48.10.13}

Cil moismes dit : assennemanz de faus non est par paine de faussonerie. {1} Li avocaz qui par .x. anz a esté hors d’ordre des curials por ce que il avoit recité par devant le prevost un faus instrumant puet recevoir sa digneté aprés les .x. anz ; car il n’en chai pas en la loi por fere fausseté mes por reciter la. Et por cele meisme reson li bas hom qui fu envoiez en essil temporel par cele meisme cause porra estre fez curials quant il sera revenuz.

§ {48.10.14}

Paulus dit : quant li filz qui estoit hors do bail escrivoit le testamant son pere, il l’escrit par le commandemant au pere que uns lés fust donz à un serf qui estoit communs à lui et à un autre ; je demant comment il en ira. Et la response est que plusors demandes sont jointes ensenble ; et sanz dote, il nos est deffendu par le consoill au senat que nos ne servons pas que aucunne chose soit donee à celz que nos avons en nostre poesté. Li filz qui est hors de baill sera donc tenuz par ceste meisme paine, ja soit ce que il l’escrit par le commandemant à son pere. ¶ Il senble que cil soit escusez qui [195vB] ‹est› en autrui poesté, si comme li sers se il pert par la subsc‹r›ipcion que il ait fet par le commandemant. {1} L’autre question est, por ce qui est fet ou escrit contre droit ne vaut rien plus que se il ne fust pas escrit ou fet, savoir mon se ce que aucuns escrit, qui soiit doné au serf qui est communs à lui et à un autre, doit estre rapelé en partie et valoir en partie, ou se toz li lés est deuz à son compoignon. Et à ce respondi Marciaus à Julian ; car quant Julians ot escrit en un testamant que une chose fust donee à lui et à Tyce, ou à un serf qui estoit communs à els deus, por ce que cele escriture ne vaut rien, ne plus que se ele ne fust pas escrite, l’en puet legierement veer combien chescuns en doit avoir. Et puis dit Marciaus, comment en sera rien deu à son compoignon se li nons au serf en est sostrez comme faus. Autresi doit l’en garder en cestre presente demande. ¶ {2} Li mariz franchi un des sers do doere sa feme et puis escrit en son testamant que il eust un lés ; l’en demande que la feme i puet conquerre. Et la responsse est que li patrons est encheez en la paine dou banissement à l’enpereor Claudi‹us› ; et ja soit ce que li filz qui est hors dou baill puisse estre trespassz el testamant, neporquant il puet demander la possession des biens. ¶ Se li patrons n’a donc rien des biens à celui que il franchi, il ne sera de rien tenuz à la feme ; mes l’en demande se il puet estre tenuz por ce que la loi dit, ou se il a fet par tricherie que la chose ne veigne pas à lui. Et sanz dote il n’i fist rien por grever la feme, car il ne penssa pas ce contre lui. Et se aucuns escrit par le commandemant à celui qui fist le testamant que il feist un lés et il i ajoint que il li estoit commandé que il rendist cel lés à un autre, por ce ne remaint pas que il ne se doie atenir del lés, et que li hoirs ne le doie avoir et estre tenuz à rendre le la où li morz commanda.

§ {48.10.15}

Calistratus dit : li enpereres Claudi‹us› commanda que l’en ajoinsist à la loi que Cornelius fit des [196rA] faussoniers que, quant aucuns escrit testamant ou lés, se il l’escrit que il en ait aucunne chose, il soit tenuz autresi comme se il eust fet faussonerie ; ne pardons ne soit pas donz à cez qui dient que il ne savoient pas la force de loi. Il senble que il escrit que il ait aucunne chose non pas tant solement quant il le escrit de sa main, mes quant ses sers ou ses filz que il a en sa poesté l’escrit, si comme cil li dit qui fet le testamant. {1} Il est contenu es establissemenz as princes que se cil qui fet le testamant esclere especiaument en sa subscripcion que il commanda à un serf que il escrisist en son testamant que ses heirs paiast un lés à son seignor, ce vaut ; car la general subscripcion vaut contre l’autorité dou consoil au senat à eschever la poine de la loi. Et por ce, est il autresi comme se li lés ne fust pas escriz, et pardons doit estre donz à celui qui l’escrit. Et je croi que li pardons doit estre demandez à l’enpereor à qui l’en se doit atenir de lés. ¶ {2} Encor juiga li senaz, que se uns sers escrit el testamant son seigneur par son commandemant que il ait franchise, il ne soit pas frans por ce sanz plus que il l’escrit de sa maisme ; franchise li soit donee autresi comme se ele li fust lessie à terme. {4} Il plot à sages homes que pardons soit donez à la mere se ses sers escrit el testamant son fil par le commandemant au fil que ele en ait aucunne chose. {5} Ce meisme juiga li senaz de la fille qui, par le commandemant sa mere et par ignorance de droit, escrit es testamant sa mere que ele en eust aucunne chose. ¶ {6} Se aucuns fist de .ii. homes ses hoirs, et il commanda en son testamant que se li uns moroit sanz hoirs toz li heritages fust à l’autre qui avroit hoirs, ou se li uns et li autres moroit sanz hoirs, li heritages fust renduz à celui qui escrivoit le testamant, il nos plest que la poine de la loi que Cornelius fist des faussoners soit quitee à celui qui escrit le testamant ; et il est plus benigne chose que les choses qui sunt escrites soient gardees.

§ {48.10.16}

Paulus dit : li crimes d’istrumanz enblez n’est pas des communs juigemenz se li testamanz à aucun n’a esté enblez. ¶ {1} Paulus dit que tuit cil sont tenu par la paine [196rB] de la loi que Cornelius fist des faussoniers qui seelent faus instrumanz autres que testamanz. {2} Et il n’est pas dote que tuit cil qui ont fet fausseté en tables ou en letres communes, ou en seelement ou en autre aucunne chose, ou qui ont celé ou sotret ou effacié ou dessaelé verai instrumant por senbler que il soit faus, ne doient estre tenu par cele meisme paine.

§ {48.10.17}

Cil meisme dit : quant uns hom ot escrit o sa main que uns sers li estoit lessiez et que il li estoit commandé que il le franchissist, li senaz juiga que tuit li hoir le doivent franchir.

§ {48.10.18}

{1} Cil meismes dit : se aucuns escrit en un testamant que il eust en garde le fill à celui qui fesoit le testamant qui avoit moins de .xiiii. anz, ja soit ce que il est sopeceneus por ce que il senble que il covoita la garde de son gré, neporquant, se il prove que il soit convenables, il doit avoir la garde non pas par le testamant mes par juigement ; ne il ne sera pas acusez por ce que il senble que il s’asenti à la volenté au mort. ¶

§ {48.10.19}

Se cez qui ont fet fause monoie la volent reformer et amender, il sont assous par l’aide de droite repentance. ¶ {1} Li acusemenz d’enfant que fame tient comme suen, qui n’est pas suens, ne perist pas par longue estance ; et autresi en puet l’en bien user aprés la mort à la feme comme en sa vie.

§ {48.10.20}

Hermogenes dit : cil sunt puni par paine de faussonerie qui ont pris deners por introduire faus tesmoinz, ou qui en ont fet obligement, ou convenance, ou que en ont assenblé compoignie, ou qui ont porchacié que aucunne de cez choses soit fete.

§ {48.10.21}

Paulus dit : cil qui par divers marchiez a vendu à deus une meisme chose est puniz par paine de faussonerie ; et issi l’establi l’enpereres Adrians. A cez est ajoinz cil qui a corrumpu juige ; mes il solent estre puni un pou moins aprement, car il sont envoié en essil à tens, ne leur biens ne lor sont pas tolu.

§ {48.10.22}

Cil meismes dit : l’en ne doit pas dire que cil qui a moins de .xiiii. anz enchie el crime de faussonerie ; car à paine puet estre corpables de [196vA] fausseté cil qui ne set que tricherie est. ¶ {1} Se li peres escrit en un testamant que uns lés en fust donz à son fill qui estoit en la main à ses ennemis, l’en doit dire que, se li filz revient, li peres est encheez en la paine au senat ; mes se il muert illeuc, li peres est quités. ¶ {2} Mes se il escrit que ses filz qui est hors do baill en ait aucunne chose, il le fet par droit. {3} Et se il escrit que aucunne chose en soit à son fill adoptif, ou au serf à qui il deust ja avoir doné franchise selonc ce que il i fut enjoint, l’en doit dire que il est hors de la sentence del consoill au senat ; car tot ce qui est aquis par tel serf li doit estre renduz quant il est franchiz. {4} Et se il escrit que aucunne chose en soit donee au serf qui n’est pas suens, ainz le sert par bone foi, il mesfet quant à son penssé ; car il cuide que il soit siens. Mes por ce que il ne puet aquerre par lui ne lés ne heritage, nos disons que il doit estre quités de la paine. ¶ {5} Se li sires a escrit en un testamant que ses sers ait un lés quant il sera franchiz, nos disons que il est excusez dou consoil au senat, car il n’i garda pas à son preu. ¶ Ce meisme puet l’en dire do fil qui puis est mis hors do baill. ¶ {6} Cil qui conferme les escriz qui furent fez ainz que li testamanz, par coi une chose li est lessie, enchiet en la paine del consoill au senat. ¶ {9} Li sers qui escrit en autrui testamant que cil qui le fesoit enjoigneist à son seigneur que il li donast franchise, n’est pas tenuz par les paroles dou conseil au senat. Mes de ce puet l’en doter, car si comme nos avons dit avant, li senaz quita en ce cas la paine. ¶ Se li sires fet subscripcion el testamant, le doit dire que il fet contre le consoil au senat, car franchise apertendroit à lui et si lés porroit estre aquis à son seigneur. ¶ {10} Se cil qui escrit le testamant escrit que il li est enjoint que il doint franchise à son serf, voions se il est hors de paine por ce que il n’i a nul preu à lui, se il ne l’a escrit por [196vB] ce que li sers se rachat par grant pris et que il le franchise. ¶ {11} Cil qui escrit de sa main, quant uns chans fu lessiez à Tyce, que ce estoit soz tel condicion « se il donoit deners à celui qui escrivoit le testamant », il est en chaez en la paine au consoill dou senat. ¶ {12} Cil qui escrit par la volenté son pere que il soit desheritez, ou que il n’ait point de lés, n’est tenuz ne par les paroles ne par le consoil au senat.

§ {48.10.23}

Cil meismes dit : l’en demande que est fausseté. Et il me senble que ce est fausseté se aucuns chainge autrui cyrografe, ou se il despiece ou efface libelle ou contes ; mes cil n’est pas faussoniers qui me‹n›t en conte ou en rendre reson.

§ {48.10.24}

Scevola dit : uns hons qui fist son testamant commanda que sa fille fust hoirs de la dozieme part de son heritage, et si enjoint à cez qui estoient hoirs de .xi. parties que il franchissent un serf. Cil sers dit à la fille à celui qui fist le testamant que il porroit bien prover que li testamant estoit faus ; et quant la fille ot fet subscripcion el libelle de l’acusement, li prevoz pronunça que li testamanz n’estoit pas faus. L’en demande se la franchise et li lés sunt deu au serf aprés cest fet. Et la reponsse si est que nenil, selonc les choses qui sont proposees.

§ {48.10.25}

Ulpians dit : cil qui a rendu fausses letres el non au prevost, ou qui a proposé faus banissement, est tenuz par aucion seur le fet por sofrir paine, ja soit ce que il soit corpables de la loi que Cornelius fist des faussoniers.

§ {48.10.26}

Marciaus dit : se aucuns effaça le testamant son pere et se tint por oir, autresi comme se ses peres fust morz sanz fere testamant et fu issi morz, toz son heritage sera toluz par droit à l’oir.

§ {48.10.27}

Modestius dit : uns sages hom de droit pronunça que cil qui distrent divers testemoines doivent estre tenu à la paine de ceste loi, autresi comme se il eussent fet faussonerie. {1} Et cil qui contre son seel aporte faus testemoine est tenuz par paine de faussonerie. Et cil qui a dit deus divers testemoines d’une meisme chose, si que l’en ne set le quel l’en doit croire, est tenuz par paine de faussonerie. ¶ {2} L’en ne doit pas doter que cil qui se tient [197rA] por chavalier, et aporte enseignes que il ne deust pa porter, ne doie estre griefmant puniz.

§ {48.10.28}

Cil meismes dit : se li deteurs en ment del jor en coi il engaja son gage, ce est fausseté.

§ {48.10.29}

Cil moismes dit : se aucuns fet menconge entendant au prevost de la contree ou par instrumant ou par libelle, ce que il fet ne vaut rien ; et se il en est acusez, il soffrera la poine que cil soffrent qui acusent fausseremenz, et sera puniz autresi comme se cil eust fet faussonerie. Et plusors escriz ont esté fez de ce, mes nos ne recorderons fors que un de coi les paroles sunt teles : « se tes aversaires bailla son libelle et il ne dit pas verité en ses prieres, il ne puet pas user de subscripcion ; mes se il en est acusez, il en doit soffrir paine ».

§ {48.10.30}

Cil meismes dit : cil qui fet faus seel ou fausse subscripcion est à la paine de la loi que Cornelius fist.

§ {48.10.31}

Calistratus dit : li enpereres Pius escrit à Claudi‹us› que selonc la mesure de chascun mesfet doit l’en establir contre cez qui par devant les juiges ont aporté instrumanz qui ne puent estre prové. Et se l’en voit que il aient plus deservi que il ne puent soffrir, l’en face la chose savoir à l’enpereor, qui juigera comment il doivent estre puni. Mes li enpereres Marc et ses freres atrenperent ceste chose par leur humanité, si que tel instrumant sunt aporté avant par erreur si, comme il avient sovent, l’en le pardoint à celui qui l’aporta.

§ {48.10.32}

Modestius dit : cil qui corrumpent par tricherie les banissemenz qui sont proposz sunt puni par paine de faissonerie. ¶ {1} Se li venderres ou li acheterres corrump les mesures de froment et de vin, ou d’aucunes autres choses qui sont provees communement, ou il fet aucunne tricherie, il soit condempnz au doble de tant comme la chose vaut. Et li enpereres Adrians commanda que cil qui fausseroient les pois ou les mesures fussent ennvoié en essil.

§ {48.10.33}

Cil meismes dit : se aucuns use de faus establissement, ou de ce que l’en ne set qui fist, la commune de feu et de eve, li est deffendue par la loi que Cornelius fist.