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V. De crime d’avotire [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 48, tit. 5 : Ad legem Juliam de adulteriis coercendis.

§ {48.5.1}

Ulpians dit : li enpereres Augustus dona ceste loi {*48.5.2} par coi il convient pledier avant à l’ome qui a fet l’avotire que à la feme devant que li hom en ait esté [192rA] conveincuz et condempnz. ¶ {1} Se li mariz acuse sa feme par droiture de mari, excepcion li peut estre opposee se il brisa premerement la loi do mariage. ¶ {2} Li crimes de olerie tost à mari à acuser sa fame d’avoutire ; car autresi est paine establie contre lui comme contre la feme, autresi puet nuire excepcion à celui qui l’a retenue, puis que ele fust reprise d’avotire. ¶ {3} Cil qui sofre que sa feme mesface despit an son mariage n’est1 tenuz à soffrir paine d’avotire. {4} Se fame dit que ele ait fet avoutire pour ce que ses mariz est holiers, ele velt alegier son mesfet, mes tex aquiz n’est pas receuz. Et por ce, se cil qui est acusez d’avoutire velt acuser le mari à la fame que il est holiers, il ne sera pas oïz por ce que il fut avant acusez. ¶ {5} Se li mariz acuse sa feme d’avotire en commun juigement, l’en demande se alleguemenz de holerie metra arriere le mari de l’acusement. Et je croi que nenil. La holerie charge donc le mari, mes ele n’excuse2 pas la feme. {6} Et por ce, puet l’en demander se cil qui conoist l’avotire puet enjoindre au mari paine por la holerie. Et je croi que oïl, car quant Claudius – uns nobles hom – acusoit sa feme, il fu descoverz que il l’avoit retenue puis que ele avoit esté reprise en avotire, et li enpereres Savoirs la condempna sanz nul acuseor. ¶ {7} Se uns estranges est acusez d’avotire et il oppose à celui qui l’acuse de crime de holerie, il ne s’aliege point, ne il ne sozmet pas le mari à paine. ¶ {8} Se li mariz et li peres à la feme vienent ensenble à acuser d’avotire, l’en demande li quelx doit estre mis par devant. Et il est melz que li mariz i soit mis, car l’en doit croire que il porsuivra l’acusement plus aprement et par graigneur anguoissé ; si que se li peres vient premerement et il balle son libelle, et li mariz n’est pas negligenz ne ne tarde pas, ainz se porchace d’acuser la et de querre ses proves par coi il puisse prover l’avotire, li mariz sera oïz par devant le pere. {9} Mes quant autres qui puet acuser aprés [192rB] le pere et aprés le mari vienent avant, il est conté en la loi que cil qui conoist de la cause doit establir li quelx est plus droiz acusserres.

§ {48.5.5}

Ulpians dit : il n’est pas dote que je ne puisse acuser cele que je doi prendre à feme de l’avotire que ele fist en son premer mariage ; car il est contenu apertement en la loi que Julius fist des avoutires que se cele qui l’en velt acuser d’avoutire est veve, li acuserres puet premerement acuser le quel que il vodra, ou lui ou celui o qui ele fist l’avotire ; mes se ele est mariee, il doit premerement acuser l’avotre et puis la feme.

§ {48.5.9}

Papinians dit : cil qui abandone sa meson por fere avotire ou pechié de char o autrui feme ou à valet, ou prant gaagn de l’avoutire sa feme de quel condicion que il soit, il est puniz comme avotres. {1} Nos entendons par non de meson tote maniere d’abitacion ¶.

§ {48.5.11}

{13} J’é pris une feme qui estoit acusee d’avoutire et quant ele en fut condempnee je la refusai ; je demant se il senble que ele ait doné la cause do departement. Et la responsse est que, por ce que il est deffendu par la loi que Julius fist à retenir tel feme, il est aperte chose que je n’ai pas doné cause do departement, mes il est fez as corpes à la feme.

§ {48.5.34}

Marcians dit : se aucuns dit que ses sers ait fet avotire en sa feme, li enpereres Pius escrit que il est melz que il acuse sa feme que il n’est que il tormant son serf por fere li reconoistre. ¶ {1} Se aucuns n’a pas lessié aler l’avotre ainz l’a retenu, si comme il avient3 que li filz fet avotire en sa marastre ou ses sers, ou cil que il a franchi en sa feme, il est tenuz par la sentence de la loi, ja soit ce que il n’est pas tenuz par les paroles de la loi. Neporquant, l’en doit dire que il est tenuz par la sentence que bane soit fez. ¶ {2} Se la feme prant loer de l’avotire son mari, ele doit estre punie comme avotre.

§ {48.5.35}

Modestinus dit : cil fet pechié de char qui tient franche fame por cause de lecherie et ne mie de mariage, exceptee sa moichine. ¶ {1} Avotires est fez en feme mariee ; et pechié [192vA] de char en veve, ou en virge, ou en valet.

§ {48.5.37}

Vap. dit : se cil qui a moins de .xxv. anz a fet avotire, il est tenuz par la loi que Julius fist, car tels crime commoince enprés l’aage de .xiiii. anz.


1 n’est] et est dans le ms., cf. lat. Ceterum qui patitur uxorem suam delinquere matrimoniumque suum contemnit quique contaminationi non indignatur, poena adulterum non infligitur
2 excuse] acuse dans le ms., confusion du scribe, cf. lat. non mulierem excusat
3 il avient] il avient par avotre q. dans le ms.