École des chartes » ELEC » LI SEIZIESMES LIVRES » XXVI. D’amener avant enfant [rubr.]

XXVI. D’amener avant enfant [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 43, tit. 30 : de Liberis exhibendis, item ducendis.

§ {43.30.1}

Ulpianus dit : « se tu as fet par tricherie ou cil ou cele qui estoit en la poeté Tyce n’i est mes, amoine le avant ». ¶ {1} Cist entrediz est proposez contre celui de quoi aucuns velt que il amoint avant celui que il dit qui est en sa poesté. Et par ce apert il que il apartient à celui en qui poesté aucuns est. ¶ {2} Li prevoz ne contient pas en cest entredit la cause por quoi cil tient l’enfant, qui le doit amener avant, ainz velt en totes manieres que il soit renduz. ¶ {3} Mes se aucuns le tient, qui le doit melz tenir que ses peres par droite cause, li enpereres Pius escrit que l’en li doit secorre par excepcion. {4} Et autresi est juigié que il n’est pas en la poesté à celui qui le demande, se li juigemenz a esté fez à tort ; si porra l’excepcion de chose juigie estre opposee à cez qui plederent par cest entredit. ¶ {5} Se aucuns ne velt tolir sa fille que je ai prise à feme, et velt que ele soit amenee avant, voions se excepcion me doit estre donee contre cest entredit se li peres velt departir le leal mariage, qui est ja par aventure confemz par enfanz. Et nos usons de certoin droit que li leal mariage ne soient pas troblé par la droiture de la poesté au pere«  et li peres doit estre amonestez que il ne s’en aforce pas.

§ {43.30.2}

Hermogenes dit : se li mariz1 puet trere en cause le pere sa feme por amener le avant.

§ {43.30.3}

Ulpianus dit : li prevoz dit aprés : « se Seyn est en la poesté Tyce, je deffant que force ne soit fete à Tyce que il ne li loise amener l’en ». ¶ {1} Li entredit devant apartient de mener avant les enfanz et les autres de quoi nos avons parlé avant«  et cist apartient de mener les, en que cil les en puissent mener en qui poesté il sont. ¶ Li entrediz devant, qui est de mener avant les enfanz, est appareillemenz à cestui par coi cil qui en puet estre menz fu amenez avant. {2} Et cist entrediz puet estre donz por iceles moismes causes par coi cil devant est donz. Quanque nos deismes donc en celui doit avoir leu en cestui. {3} Cist entrediz n’apartient non pas contre le fil moismes que [154rA] aucuns en velt mener, mes contre celui qui le deffant. Mes se il dit que il n’est pas en sa poesté, li entrediz cesse tant que l’en ait enquis par devant le prevost se il est en sa poesté ou non. ¶ {4} Julians dit que quant l’en plede par l’entredit de mener en avant enfanz, et cil por qui l’en plede a moins de .xiiii. anz, il convient aucunne foiz entendre que il ait les .xiiii. anz et aucunne foiz amener le mointenant avant. Et ce doit estre establi selonc les persones à cez qui pledent ensenble et selonc la maniere de la cause. Car se cil qui dit que il est peres à l’enfant est plains de sens et de lealté, il rendra l’enfant que il ait passé .xiiii. anz«  mes se il est bas home et desloiaus, il doit estre mointenant amenez avant. Mes se li uns et li autres est sopecenés comme desloiaus et d’aperte malice, il convendra ordener au quel li enfes remoindra tant que il soit en aage. ¶ {5} Se li peres prove que ses filz est en sa poesté, la mere sera plus fort à retenir le. Et issi est contenu en establissement, en quoi la mere gaagna por la felonie au pere que li filz li demorat, sanz amenuisier la droiture au pere.

§ {43.30.4}

Affricans dit : se aucuns dit que il est hors d’autrui poesté et ge di que il est en ma poesté et que il a receu heritage par mon commandemant, il convient pledier de l’eritage et de la droiture de mener en le fil.

§ {43.30.5}

Renulcius dit : se li filz est ou aucun de son gré, cist entrediz n’i avra leu, cal il est à lui et ne mie à autre ; car il avra franche poeté d’aler s’en ou de remaindre, se li plez n’est entredeus, de quoi chescuns dit que il est ses peres, et li uns velt que li autres le maint avant.


1 mariz] marir dans le ms.