École des chartes » ELEC » LI DIX-HUITIESMES LIVRES » III. De deus qui prometent ou à qui l’en promet une meisme chose [rubr.]

III. De deus qui prometent ou à qui l’en promet une meisme chose [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 45, tit. 2 : de Duobus reis constituendis.

§ {45.2.1}

Modestius dit : cil à qui aucunne chose est promisse est autresi comme demanderres, et cil qui la promet est autresi comme deteurs [161vB].

§ {45.2.2}

Jabolenus dit : quant dui ont promis uns meismes deners, ou il sont promis à .ii., il sont par droit tuit deu à chascun de cez à qui il furent promis, et chascun de cez qui les promist les doit toz. Et por ce, se li uns les demande et reçoit, li obligemenz faut.

§ {45.2.4}

Ponponius dit : se dui prometent une chose et l’en lor demande : « prometez vos ce ? », et chescun respont : « je le promet – ou nos le prometons », il sont par droit obligié.

§ {45.2.5}

Julians dit : nus n’est qui ne sache que autrui besoigne puet etre promisse et pleige donc en cel obligement. Et por ce, rien ne deffant que une meisme chose ne puisse estre promisse à deus, ou que deus ne puissent prometre une meisme chose ; si comme se dui home metent en convenant que uns fevres lor face une meisme besoigne, ou dui fievre d’un meisme san prometent à fere à un home une meisme chose.

§ {45.2.3}

Ulpianus dit : quant dui prometent une meisme chose l’en crient por nient que il n’i ait renovelement. Car, ja soit ce que li uns respont avant et li autres aprés, l’en doit dire que il sont anbedui obligié, et li derreniers obligemenz ne tost pas le premier ; car il a po de difference se il prometent ensenble ou chascuns par soi desque il ont corage que il soient anbedui obligié, ne il n’i a point de renovelemant. ¶ {1} Quant dui ont promis une meisme chose, ele puet estre demandee à chescun ; car ce est la droiture de deus qui prometent une meisme chose que chascuns soit obligiez par tot et l’en la puisse demander à l’un et à l’autre. Neporquant, l’en en puet demander à chescun sa partie, autresi comme nos poons demander au detor et au plege tote la dete poons nos fere en cest quas ; et se li uns paie, li autres est quités. Et autresi, se une meisme chose est promise à deus ensenble, se ele est paie à l’un, li autres ne la puet puis demander.

§ {45.2.6}

Julians dit : se je voill que dui prometent une moisme chose et je la demant à chescun et li uns seus me respont, je croi que cil seus est obligiez à moi ; car ce qui est demandé en tel maniere n’oblige pas les deus se li uns respont seus. ¶ {1} Et se dui ont promis une meisme chose, je ne dot pas que il ne loisse à celui à qui il ont promis à prendre plege de l’un et de l’autre, ou de l’un tant solement. {2} Mes se dui demanderent à un seul aucunne chose et il la [162rA] promist à l’un, il n’est tenuz fors à lui. ¶ {3} Dui poent estre obligié à une meisme chose, ja soit ce que il ne respoingnent pas ensenble à la demande que leur est fete ; car l’espace do po de tens, qui n’est pas contraire à l’obligement, ne tout pas que il ne soient anbedui obligié. {3} Et se l’en demande à aucun se il sera pleige ainz que li dui aient respondu et il dit que oïll, il ne senble pas que li obligemenz soit enpeechiez, car il n’i a pas longue espace ; ne chose n’i est pas fete qui soit contraire à l’obligement.

§ {45.2.7}

Florencius dit : se dui prometent une meisme chose, li uns puet estre obligz porement et li autres soz condicion ; ne la condicion ne tost pas que la chose ne soit demandee à celui qui est obligiez porement.

§ {45.2.9}

Ulpianus dit : se je baille une meisme chose à garder à .ii. homes por ce que je me fioie en l’un et en l’autre, ou je prestoi à .ii. une meisme chose, il sont anbedui obligié à moi. Et autresi est il en autres marchiez, si comme en achat et en loage et en vente et en testamant et en chose prestee ; en testamant, si comme se pluseur sont fet hoir et cil qui a fet le testamant dit : « Tyces et Menes doigent à Seprone .x. livres ». {1} Mes se aucuns baille sa chose à garder à deus, et il met en convenant que li uns soffre le peril de totes les aventures, il n’i sont anbedui tenu desque li obligemenz n’est o aus ; mes il n’est pas issi quant li perilz est sus anbedeus ; mes se convenanz est puis fez par quoi li uns soit quitez des periliz, la darreniere convenance ne puet pas müer l’estat et nature do premier obligement par quoi li dui furent obligié au commoincement. Et por ce, se il sunt compoignon et aucuns domages est avenuz en la chose par les colpes à anbedeus, li convenanz qui est fez à un vaudra à l’autre.

§ {45.2.10}

Cil moismes dit : se li dui qui ont promis uns meismes deners ne sont pas compoignon, ce que cil à qui il les promistrent doit à l’un deners ne vaudra rien à l’autre.

§ {45.2.11}

Cil moismes dit : quant dui ont promis une meisme chose, li uns puet bien estre pleige por l’autre. Et cil à qui i l’ont promise porra bien depecier s’aucion se il velt, mes il ne doit pas estre contrainz de departir la. Et cil qui est plege por l’autre puet estre trez en cause por lui ou les puet trere en cause anbedeus. ¶ {1} Por ce que il a esté compris es tables do testamant que .c. dener ont esté promis à celui ou à cel autre, ne il n’i a pas esté [162rB] ajoint que il soient tuit promis à chascun, il senble que la moistié en soit promise à chascun. {2} Et encontre ce, quant l’en trove issi escrit : « je Antoines et je Archelaies et je Corniell avons promis à celui .c. livres » et n’i est pas ajoint que chascuns soit tenuz par tot, la promesse doit estre departie entre els par iveies parties.

§ {45.2.12}

Genulcius dit : se l’en demande à deus une meisme chose et li uns la promet maintenant et li autres la promet le jor enprés, l’en ne doit pas entendre que cil soit obligiez qui la promist darrenierement ; car li demanderres fist assez autres besoingnes entre les deus responses. ¶ {1} Se aucuns fet convenance à Tyce et à un orfelin sanz l’autorité à celui qui l’a en garde que il doignent une meisme chose, Julians escrit que Tyces est obligiez toz seus ; ja soit ce que se uns sers promist à Tyce, l’en doit garder à li par l’aucion de son chetel, autresi comme se il fut frans.

§ {45.2.13}

Cil meismes dit : se uns de cez qui ont promis une meisme chose est hoirs à l’autre, l’en doit dire que il reçoit seur lui deus obligemenz.

§ {45.2.14}

Paulus dit : qui se poent obligier ensenble as choses qui sont promisses par le prevost.

§ {45.2.15}

Gaius dit : se l’en entant que ce qui est promis à moi et à Tyce soit propre en la persone à chescun de nos, il ne pot estre rendu à chascun de nos, si comme quant usaires nos est promis ou aucunne chose par non de doere ; et issi escrit Julians.

§ {45.2.16}

Cil moismes dit : se une meisme chose a esté promise à deus et li uns en a pledié et cil qui la promist l’offre à l’autre, il ne fet rien.

§ {45.2.17}

Paulus dit : se il a esté commandé par non que certaines persones à aucuns des heirs paient un lés, ou que tuit le paient fors uns qui en est exceptiez, Accelicinus et Sabins et Cassius dient que il doivent les lés selonc les parties que il ont en l’eritage, car li heritages les oblige à paier le tot ; autresi est il quant tuit li heir sont nommé.

§ {45.2.18}

Ponponius dit : se dui ont promis un moisme serf, li fez à l’un nuist à l’autre.

§ {45.2.19}

Cil meismes dit : quant dui doivent uns moismes deners, se li uns est envoiez en essil li autres n’est pas delivrés de l’obligement ; car il a moult grant difference se li denier sont paié ou se la persone à un deteur est delivré par aucun cas. Car se la persone est delivree tant [162vA] comme li obligemenz dure, li autres remaint obligiez ; et por ce, se la commune de feu et d’eve est defendue à aucun, li pleges qui estoit obligiez n’est pas delivrés.