École des chartes » ELEC » LI DIX-HUITIESMES LIVRES » VI. De renovelemanz et destornemanz de detes [rubr.]

VI. De renovelemanz et destornemanz de detes [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 46, tit. 2 : de Novationibus et delegationibus.

§ {46.2.1}

Ulpians dit : renovelemanz est translacion ou remuemanz de la premere dete en autre obligemant ou citeian ou naturel ; ce est quant la premere cause est ostee et la novele est establie. Renovelemanz est apelz de noveauté, c’est de novel obligemant. ¶ {1} Il ne convient pas garder quex li premers obligemanz fu ou citeians ou naturex ou par le prevost, ne se il est fez par chose ou par lés ou par consentemant. Quelsque li premers obligemanz soit, donc il puet estre renovelez par paroles por que cil qui vient enprés soit tenables ou citeinemant ou naturelemant ; si comme se l’en promet à l’orfelin aucune chose sanz l’autorité à celui qui l’a en garde.

§ {46.2.2}

Cil moismes dit : totes choses puent venir en renovelemant ; car toz marchiez qui est fez ou par paroles, ou sanz paroles, puet estre renovelz et venir en obligemant de paroles. Mes nos devons savoir que renovelemanz est fez quant nos fesons aucunne chose par corage [165vB] de renoveler l’obligement ; et se nos le fesons por ce, ce seront deus manieres d’obligemant.

§ {46.2.3}

Ponponius dit : cil à qui il est deffendu que il ne toche ses biens ne puet renoveler l’obligemant se il n’amende sa condicion.

§ {46.2.5}

Ulpians dit : obligemanz qui est fez à terme puet bien estre renovelez, neïs puis que li termes est venuz. Et il est certaine chose que convenance puet estre si renovelee que termes i soit mis ; et lors n’en puet l’en pas pledier maintenant mes quant li termes sera venuz.

§ {46.2.10}

Paulus dit : cil à qui l’en puet paier par droit puet renoveler l’obligemant, fors en cest cas, se je met en convenant ce1 que l’en me doit paier à moi ou à Tyce ; car Tyces ne puet pas renoveler l’obligemant, ja soit ce que l’en li puet bien paier.

§ {46.2.11}

Ulpianus dit : atorner est baillier à son creancier un autre deteur ou leu de soi, ou à celui à qui li creanciers commadera. {1} Atornemanz est fez ou par convenance ou par commencemant de plet.

§ {46.2.12}

Paulus dit : se aucuns atorne à son creancier son deteur et li deteurs le soffre, qui set bien que il se peust deffendre par excepcion de tricherie, il resenble à celui qui done. Mes se li deteurs promet au creancier par ignorance que il paiera sa dete, il ne porra user de nule excepcion contre lui, car li creanciers ne reçut que le suen. Mes cil qui li atorna est tenuz à lui et il li puet demander que il la delivre de tel obligemant se il n’a paié, ou que il rende ses deners se il la paie ; ou, se il a paié, il porra pleder par aucion de commandemant.

§ {46.2.13}

Ulpians dit : se je ai atorné à mon creancier celui qui rien ne me doit, comme se il me deust, excepcion ne li vaudra rien ; mes il me porra demander arriere ce que il paiera por moi.

§ {46.2.14}

Cil moismes dit : totes les foiz que ce qui est deu porement est promis soz condicion por cause de renoveler l’obligemant, li renovelemanz n’est pas maintenant fez, mes quant la condicion sera avenue. Et por ce, se uns sers est par aventure en l’obligemant et il muert ainz que la condicion aveigne, il n’i a point de renovelemant ; car la chose n’est mes au tens que la condicion avient. Et por ce dit Marciaus que se l’en a demore à rendre le serf, [166rA] et il est puis mis en l’obligemant qui est fez soz condicion, la demore est purgee, et l’en ne doit fere nule mencion el darrener obligemant. {1} Mes se une chose est deue à aucun soz condicion, et il met en convenant por renoveler l’obligemant que ele li soit deue puremant, li renovelemanz n’est pas maintenant fez, ja soit ce que il senble que la pure convenance i face aucunne chose. Mes li renovelemanz sera fez quant la condicion avindra ; car, quant la condicion avendra, ele ostera la premere convenance et s’atornara à la segonde. Et por ce, se cil qui promist est envoiez en essil tant comme la condicion est en crole, Marciaus escrit que se la condicion avient si n’i avra il point de renovelemant ; car la persone qui fut obligee n’est pas quant la condicion avient.

§ {46.2.17}

Ulpianus dit : cil qui ne puet parler puet atorner son deteur à son creancier par letres ou par signes.

§ {46.2.18}

Cil moismes dit : quant renovelemanz est lealmanz fez, li gage sont delivré et les usures ne corant pas.

§ {46.2.20}

Paulus dit : nos poonz renoveler obligemanz par nos, se nos somes de notre droiture, ou par autres qui font convenance par nostre volenté. {1} Orfelins ne puet renoveler obligemant sanz l’autorité à celui qui l’a en garde ; mes cil qui l’a en garde le puet fere se ce est li preuz à l’orfelin ; et cil qui est procurators de toz les biens.

§ {46.2.25}

Celsus dit : aucuns ne puet pas renoveler l’ancien obligemant por ce que l’en li puet paier por droit. Quant l’en paie par droit aucunne foiz à cez qui sont en nostre poesté ce que il ont presté, mes uns d’aus ne puet par droit renoveler le premer obligemant.

§ {46.2.27}

Papinianus dit : quant li venderres atorne l’acheteur à paier à aucun ce que il li doit, et li acheterres promet issi : « je pairai quanque je doi de cest marchié », ce est renovelemanz de l’obligemant, et il ne doit paier usures ne à l’un ne à l’autre.

§ {46.2.30}

Cil meismes dit : se uns creanciers fet convenance à Senprone por cause de renoveler l’obligemant que il li pait ce que uns autres li devoit, en tel maniere que il se parte de tot do premer obligemant, li darreniers detors ne puet pas obligier les gages au premer se li premer ne s’i assant.

§ {46.2.33}

Triphonius dit : se uns hons me voloit doner aucunne chose, et je la tor[166rB]noi que il la paast à mon creancier et il la promist, il n’avra pas excepcion contre lui que il ne soit condempnez fors en tant comme il puet fere, autresi comme il la peust avoir contre moi ; car tu li demandasses chose donnee et li creanciers li demande sa dete.


1 ce] que ce dans le ms., cf. lat. Cui recte solvitur, is etiam novare potest, excepto eo, si mihi aut Titio stipulatus sim