École des chartes » ELEC » LI DIX-HUITIESMES LIVRES » XII. ‹De larrecins›

XII. ‹De larrecins›

  • Traduit du Dig., liv. 47, tit. 2 : de Furtis.

§ {47.2.1}

Paulus dit : Labeo dit que larrecin est apelez de nerté, por ce que il est fez en repost et en ocurté et plus par nuit que por jor ; ou de tolir, selunc les paroles dou latin. {1} Sole pensee de fere larrecin ne fet pas larron. {2} Et cil qui a pris une chose à garder, et la nie, ne est pas tenuz mointenant par aucion de larrecin, se il ne l’é fet par achoison de tolir les. ¶ {3} Larrecins est atochemanz d’autrui chose par barat por avoir la de gaing.

§ {47.2.2}

Paulus dit : deus manieres de larrecin sont : cil qui est aperz et cil qui n’est pas aperz.

§ {47.2.3}

Ulpians dit : cil est lerres aperz qui est pris o tot le larrecin ; {1} et il ne puet chaloir qui le praingne ou cil qui la chose fu ou un autre. ¶ {2} Mes l’en demande se il est aperz lierres lors sanz plus que il est pris fesant le larrecin ou aprés. Et Julians dit que, ja soit ce que il n’est pas pris an fesant le larrecin, por ce ne remoint pas que il ne soit aperz lierres se il est pris à tot la chose que il avoit enblee, ainz que il l’ait portee la où il l’avoit pansee à porter la.

§ {47.2.4}

Paulus dit : l’an doit entendre « la où [170rA] il avoit pansé à porter la » ce est la où il avoit pansé à gesir cele nuit o tot.

§ {47.2.5}

Ulpians dit : se il est don‹c› pris au leu commun ou privé ainz que il ait porté la chose la où il avoit en pensé, l’an doit dire que li larrecins est aperz se il est pris ou la chose que il avoit enblee, et issi escrit Cassius. {1} Mes s’il la porta la1 où il avoit en pensé, et il est pris o tot, il n’est pas aperz lierres.

§ {47.2.6}

Paulus dit : je soit ce que larrecins est sovant fez par atochier, neporquant il an garde selonc le commoincement se il est aperz lierres ou non.

§ {47.2.7}

Ulpianus dit : se aucuns a fet un larrecin tant comme il estoit sers et il est pris puis que il est franchiz, voions se il est aperz lerres. Et Ponponius dit que il puet estre trez en cause d’apert larrecin, car la nessance de larrecin qui fu fez ou servage ne fu pas aperte. {1} Iqui escrit Ponponius que par la prise est li lerres aperz. ¶ Se je t’ambloi les choses de ta meson et tu te reponsis que je ne t’oceisse, ja sé ce que tu veoies fere larrecin, neporquant il ne est pas aperz. {2} Mes Celsus ajoint à la prise, que tu le veoies enblant et tu le sivis par prandre, et il geta ce que il avoit anblé et s’en foi, il est aperz lerres. {3} Et il en dit un pou de difference se cil à qui il avoit fet le larrecin, ou2 un de ses voisins, ou uns trespassanz, le prist.

§ {47.2.8}

Gaius dit : par le larrecin qui est aperz voit l’en le quel n’est pas aperz.

§ {47.2.9}

Ponponius dit : se aucuns a aucion de larrecin, por ce se li lerres a tochié sovant la chose que il a enblee, ne croit pas l’aucion ; ne por ce, se la chose croit puis que ele est anblee. {1} Mes je puis chalongier ma chose aprés, autresi comme devant.

§ {47.2.10}

Ulpianus dit : cil a aucion de larrecin qui eust preu se la chose ne fust pas enblee.

§ {47.2.11}

Paulus dit : cil à qui la chose apartient a aucion de larrecin se ele li apartient par honeste cause.

§ {47.2.12}

Ulpians dit : li folons qui prant dras à teindre et à parer puet toz jorz pledier de larrecin se il li sont enblé, que il sont en sa garde. Et s’il n’a de quoi rendre les, l’aucion revient à celui cui il estoient ; quar il n’a de quoi rendre, le pris n’est pas seur lui. {1} Aucion de larrecin n’est pas donnee à celui qui porsit par male foi, ja sé ce que ce fust li preuz [170rB] que la chose ne fust pas enblee, por ce que ele est à son peril. ¶ Mes nus n’a auction de sa desloiauté ; et por ce est donnee auction de larrecin à celui soul qui porsiet par bone foi. {2} Se la chose estoit baillie an gage et ele est enblee, nos donons au creancier aucion de larrecin, ja soit ce que la chose n’estoit pas seue ; et nos ne donnons pas aucion à lui contre les estranges tant solement, mes contre le seignor moismes de la chose ; et issit escrit Julians. Et il nos plest que aucion en soit donnee au seignor, et issi avendra il que l’aucion sera donne à deus por ce que l’aucion apartient à deus. Et l’en demande se ele est toz jorz donnee au creancier ou lors sanz plus quant li deteurs n’a de quoi paier. Et Ponponius dit que ce fut toz jorz ses preuz que il eust le gage ; et issi le dit Papinians et Julians, et il est voirs.

§ {47.2.13}

Paulus dit : cil à qui une chose est deue par convenance n’a pas aucion de larrecin se ele est anblee quant il est demoré an celui qui la promist que il ne l’a rendue.

§ {47.2.14}

Ulpians dit : cil qui achete la chose n’a pas aucion de larrecin se ele ne li fust livree ; mes Celsus dit que cele aucion apartient encore au vendeor, et il convient que il doint à l’acheteor l’aucion de larrecin et le poer de chalengier la. Et se nule chose l’en est rendue par cez aucions, il convendra que il la baut à l’acheteor ; et ceste sentence est veroie, et issit le dit Julians. Et sanz dote li perilz apartient à l’acheteor se li venderres la garda au mieux que il pot. {1} Et se li acheterres moismes a anblé la chose que li venderres devoit garder puis que il en ot poié le pris, il n’est pas tenuz par aucion de larrecin. ¶ Mes se il l’enbla ainz que il l’eust poié, le pris il i est tenuz, autresi comme s’il eust anblé son gage quant il l’eust engagié. ¶ {2} Li coitiveor ont aucion de larrecin, ja soit ce que il ne seront pas seign‹o›r. {3} Voions se cil à qui la chose est baillie en garde a aucion de larrecin. Et por ce que il est tenuz à rendre fors ce qui aviant por sa tricherie, il nos plest que il n’aist pas aucion de larrecin ; car se il n’i a fet tricherie, il en est quités. Se il i a fet [170vA] tricherie, li perilz est sor lui, mes il ne doit aquerre auccion de larrecin par sa tricherie. {4} Julians escrit que il a esté establi en la persone à toz les larrons que il ne puissent pledier par aucion de larrecin ou non de la chose dont il sunt larron. ¶ {5} Papinians demande : « se je pris deus sers en gages por .x. solz et li uns m’en est enblez, et cil qui m’est remés vaut bien les .x. solz, savoir mon se j’ai aucion de larrecin jusqu’à .v. solz tant solement por ce que j’ai les autres .v. solz saus en l’autre serf ? Ou por ce que cil qui m’est remés puet morir se j’é auction de toz les .x. solz, ja soit ce que cil qui m’es remés vaut assez plus ? Et il cuide que je le puisse avoir por toz les .x. solz ; car l’en ne doit pas regarder au gage qui est remés, mes à celui qui est amblez. ¶ {6} Il moismes escrit que se l’en me devoit .x. livres, et li sers que j’avoie m’est embliez et je avoie pledié par aucion de larrecin et conquis les .x. livres, aucion de larrecin ne m’apartendra pas se il m’est amblez autre foiz ; car il a lessié apartenir à moi desque je ai eu ce que l’an me devoit. Issi est il se il m’est anblez sanz ma colpe, je sui tenuz par auction de gage ; se ce est par ma colpe, je porroi pledier par aucion de larrecin. ¶ Et se ce n’est en ma copes, l’aucion apartient au seignor de la chose et non pas à moi ; et Ponponius loe ceste sentence. {7} Cil moismes dit que se dui serf sont anblé en un leu ensenble, aucion de larrecin apartient el non de l’un et de l’autre au creancier ; mes ce n’est pas por tot ce que il valent, mes por tant comme l’en li doit seur chescun. Mes se il me sont enblié chescun par soi, et ge ai eu el non de l’un tote ma dete, je n’avrai rien el non de l’autre. ¶ {8} Se cil à qui je prestai ma chose i a fet tricherie, il n’en puet pas pledier par aucion de larrecin. {9} Et ce moisme dit Ponponius de celui qui prent une chose à porter par le commandemant à aucun. ¶ {10} L’en3 demande se li peres a aucion de larrecin por la chose qui fu prestee à son fill. Et Julians dit que nenil, car il ne la devoit pas garder. Autresi [170vB] comme cil qui est plege por celui à qui la chose est prestee n’a pas aucion de larrecin ; car tuit cil qui n’ont aucion de larrecin, qui eussent preu se la chose n’eust pas esté enblee, mes cil qui est tenuz à rendre la por ce que ele est perie en ses corpes ; et Celsus loe ceste sentence. {11} Se aucuns avoit un serf par enprunt et il li est enblez, l’en puet demander se il a aucion de larrecin. Por ce que nule citeiane auction n’a leu contre lui, car tex enprunz est senblables à don, et por ce est li entrediz convenables et necesseres contre lui, et n’a4 mie aucion de larrecin. Et quant l’en avra pledié à lui par l’entredit, je croi que il doit rendre ce qui est avenu en sa colpe ; et por ce, puet il pledier par aucion de larrecin. {12} Et se aucuns a pris une chose à loage et ele li est enblee, il avra aucion de larrecin se ele est perdue en ses corpes. ¶ {13} Se li filz qui est en bail li est enblez, il est aperte chose que ses peres a aucion de larrecin. ¶ {14} Se une chose est prestee, et cil à qui ele est prestee muert, ja soit ce que larrecins ne puet estre fez à l’eritage, neporquant, se ele est enblee, li hoirs à celui à qui ele fut prestee porra pledier par aucion de larrecin ; et cil qui la presta en porra pledier. Autresi est il en la chose qui est engagie ou baillie à loage. Et ja soit ce que aucion de larrecin n’est pas acquise à l’eritage, neporquant ele est acquise à autre à qui la chose apartient. ¶ {15} Aucion de larrecin apartient à celui à qui la chose est prestee, non pas tant solement por la chose prestee mes por la chose qui est nee de cele ; car la garde en apartient à celui à qui la chose fut prestee. Car se je t’ai presté un serf et sa robe est enblee, tu en plederas par aucion de larrecin, ja soit ce que je ne te prestai pas sa robe. ¶ Et se je t’ai prestee une jumant qui a un polin et li polins est enblez, Aquilius dit que aucion de larrecin apartient à moi et à toi, ja soit ce que il ne ce fust pas prestez. ¶ {16} L’en demande donc quele aucion de larrecin est donnee à celui à qui la chose fut prestee. Et je croi que aucion de larrencin apartient à toz cex qui ont autrui chose à leur perill, si comme par prest ou par loage [171rA] ou en gage ; et cil qui a la seignorie de la chose la puet demander arriere tant solement. ¶ {17} Se les letres que je te envoie sont enblees à celui qui les portoit, l’en demande à qui aucion de larrecin apartient. Il convient donc premerement enquerre au quel les letres estoient, ou à celui qui les envoia, ou à celui à qui eles furent envoies. ¶ Et se je les baille au serf à celui à qui je les envoie, l’aucion est aquise à lui. Autresi est se je les bailli à son procurator ; car por ce que possession est aquise à aucun par franche persone, les letres sont maintenant seues. Meismement se ce fu ses preuz que il les eust, mes se je envoai les letres si que eles me fusent renvoies, la seignorie en est moie. Et cil porra donc pledier par auction de larrecin à qui preu les choses qui sont escrites apartenoient ; car li preuz fut suens que eles ne fussant pas enblees. Et por ce, puet l’en demander se cil à qui eles furent ballies à porter puet pledier par aucion de larrecin. Et sanz dote se la garde en apartenoit à celui, il en puet pledier. Et se ce fust ses preuz que il rendist les letres, il avra aucion de larrecin. Et se il estoit contenu es letres que aucunne chose li fust rendue ou fete, il puet avoir aucion de larrecin, ou se il les prist en garde ou il ot loier por porter les ; en ce cas est sa cause senblable à cele au taverner ou au metre de la nef ; car à ce donnons nos auction de larrencin, se il ont de coi rendre les choses qui ont esté enblees en la nef ou en la taverne, car li perilz en apartient à els.

§ {47.2.16}

Cil moismes dit : establissement de droit ne deffent pas que li peres ne puisse pledier par auction de larrecin à son fil qui est en son bail, mes nature le deffant ; car nos ne poons pas plus pledier à cez qui sont en nostre poeté qu’à nos moismes.

§ {47.2.17}

Ulpians dit : se nostre serf ou nostre fil nos font larrecin, il ne sont pas tenuz à nos par aucion de larrecin, car cil qui puet establir contre le larron ce que il velt n’a pas besoign de pledier par aucion de larrecin. Et por ce, ne establissent pas li ancian que il plede à els. {1} Et por ce, demande l’en se li [171rB] sers est venduz ou franchiz se il est tenuz par aucion de larrecin. Et il nos plet que nenil, car l’aucion qui fut nule au commencement ne puet pas nestre contre lui. Mes se il la toche puis que il fut franchiz à la chose que il enbla, l’en doit dire que il est tenuz par auction de larrecin, car lors fet il larrecin. ¶ {2} Quant li sers que je ai acheté et qui m’a esté livrez est rentrez, il n’est pas autresi comme s’il n’eust unques esté miens, mes l’en doit dire que il a esté miens, et l’a lessé à estre. Et por ce, dit Sabins, que se il fet larrecin, il est en tel point que cil qui le retret ne puet pas pledier por le larrecin que li sers a fet. Mes se il ne puet pledier, si doit l’en metre reson en ce que quant il commença à estre retrez ; et ce est contenu en l’aucion de retre chose qui est vendue. ¶ {3} Se sers est fuitis et il fet un larrecin à son seignor, l’en demande se il puet avoir aucion de larrecin contre lui qui a commoincié à porsoer le par bone foi por ce que il ne velt revenir à son seignor. Ce muet la dote, que ja soit ce que il senble que je porsie mon serf qui s’en est foiz, neporquant je ne sui pas tenuz por le larrecin que il fet por ce que il n’est pas en ma poesté. Et Julians escrit que ce que il senble que je le porsie me vaut à longue tenue tant seulement. Ponponius dit donc que auccion de larrecin apartient au seignor au serf qui est fuitis.

§ {47.2.23}

Ulpians dit : Julians escrit que cil qui a moins de .xiiii. anz puet bien fere larrecin se il est tex que il sache que tricherie est. Et l’en puet pledier à lui par aucion de tort ou de domage quant il a fet larrecin. Mes Modestinus dit que l’en i puet bien ajoindre que ce ne doit pas estre tenu contre les enfanz, et l’en puet bien pledier par la loi qui fet restorer les domages à celui qui a mains de .xiiii. anz qui set entendre que mals est. Et ce est voirs que Labeo dit que cil qui a moins de .xiiii. anz n’est pas tenuz por le larrecin qui est fez par son porchaz.

§ {47.2.24}

Paulus dit : Julians dit que por ce ne remoint pas que la chose ne li puisse estre demandee.

§ {47.2.25}

Ulpians dit : ce est voirs que pluseurs dient que l’en ne puet pas pledier por champ par aucion de larrecin. {1} Et por ce, demande l’en se aucuns est mis hors d’un champ [171vA] à force, savoir mon se il doit demander comme chose enblee. Et Labeo dit que nenil ; mes Celsus dit que la possession en puet estre demandee, autresi comme de chose movable qui est enblee. {2} Il n’est nule dote que l’en ne puisse pledier par aucion de larrecin por les choses qui sont ostees dou champ, si comme por les arbres ou por les pierres ou por les fruiz que aucuns en a ostez par corage d’enblier.

§ {47.2.26}

Paulus dit : se moches sauvages ont fet mel en ton arbre, et aucuns enble ou les moches ou le mel, il n’est pas tenuz à toi par aucion de larrecin, car eles ne furent pas toes ; et il est certaine chose que eles sont en nonbre des choses qui sont prises ou ciel et en terre et en la mer. ¶ {1} Il est certaine chose que li coitiverres qui coitive un champ par deners puet pledier par aucion de larrecin à celui qui enble les fruiz qui sont en estant ; car desque il fussent cuillié, il commençassent à estre suen.

§ {47.2.14}

{13} Ulpians dit : se li filz qui est en baill est enblez, il est aperte chose que ses peres a aucion de larrecin.

§ {47.2.40}

Paulus dit : qui moine la beste qui li est prestee plus loing que il ne doit, ou euse d’autrui beste malgré suen seignor, il fet larrecin.

§ {47.2.44}

Ponponius dit : se li faus procurateurs à un creancier a receu deners d’un deteur par le commandemant à un autre deteur, il est tenuz par aucion de larrecin, et li deners sont à celui qui les paia. ¶ {1} Se je te baille ma chose comme la toe, et tu savoies bien que ele estoit moie, tu fes larrecin se tu l’es fes par corage d’avoir la de gaagn. ¶ {2} Se li sers d’un heritage fist larrecin à l’oir ainz que il eust receu l’eritage, et ses sires li lessa franchise en son testamant, aucion de larrecin apartient contre lui, car li oirs ne fut onques ses sires.

§ {47.2.45}

Ulpians dit : se uns des compoignons a fet larrecin de la chose commune, si comme il avient aucunne foiz, l’en doit dire sanz nule dote que aucion de larrecin apartient contre lui.

§ {47.2.47}

Paulus dit : se la chose de la seignorie qui a esté enblee est muee par aucunne reson, aucion de larrecin aparti[171vB]ent au novel seignor si comme à l’oir et à celui qui porsiet les biens, et au pere adoptif, et à celui à qui li lés est lessiez.

§ {47.2.54}

Paulus dit : cil qui a brisié un huis por cause de tort fet n’est pas tenuz par aucion de larrecin, ja soit ce que les choses en ont esté portees par autres ; car la volenté et li proposemanz de mesfere distincte les mesfez. ¶ {1} Se uns sers a enblé ce que ses sires presta et cil à qui il les presta a bien de coi rendre les, Sabins dit que l’en puet pledier à lui par aucion de chose prestee, et il puet pledier contre le seignor por le larrecin au serf. Et se il rent la chose que li deteurs li a paié, l’aucion de larrecin faut, ou se il quite l’aucion de chose prestee. ¶ {2} Mes se tes sers t’a enblé la chose qui te fut prestee, il n’i a point d’aucion de larrecin, car li perilz de la chose est toz seur lui ; mes l’en puet pledier à lui par aucion de prest. ¶ {3} Cil qui s’offre à fere à autrui besoignes n’a pas auction de larrecin, ne il n’i est pas tenuz, ja soit ce que la chose est perie par sa colpe, mes il doit estre condempnz par aucion de besoignes fetes. Autresi est il en celui qui fet les besoignes comme deffenderres, ou el deffendeur qui doit metre diligence en la chose, ou en celi qui a donné caucion à pluseurs deffendeurs qui furent donné en testamant et a receu toz seus l’aministracion. ¶ {4} Se tu tiens ma chose par autrui don et je la t’enble, Julians dit que tu en puez pledier à moi par aucion de larrecin, se il apartenoit à toi à retenir en la possession ; si comme se tu deffendis mon serf qui te fut donnz en juigement, ou il fut trez par son mesfet, ou se tu le garissis de la maladie par coi tu le peusses retenir se je le chalongasse contre toi.

§ {47.2.56}

Paulus dit : quant uns creanciers enporte la chose qui est engagie, il n’apert pas que il toche à autrui chose mes à son gage.

§ {47.2.58}

Alpheus dit : se aucuns a fet fosse en autrui terre por foir croie et il en a foie et portee, il est lerres non pas por ce que il la foi mes por ce que il en porta.

§ {47.2.59}

Julians dit : se uns larrecins est fez au fil qui est en baill, il en pledera par droit quant il sera hors do bail ; et se la chose que il avoit aloee li est enblee [172rA], ou il est mis hors do baill, il en porra pledier.

§ {47.2.60}

Cil meismes dit : se cil qui avoit presté sa chose l’enbla à celui à qui il l’avoit prestee, l’en n’en puet pledier par aucion de larrecin ; car il ne prist fors sa chose, et cil à qui il la presta est delivrez dou prest. Et l’en doit issi entendre, se cil à qui la chose fut prestee i avoit nule droite cause de retenir la. Car se il avoit fet necessoires despenses en la chose qui li estoit prestee, ce fut plus ses preuz à retenir la chose tant que les despenses li fussent rendues que à pledier en aprés ; et por ce avra il aucion de larrecin.

§ {47.2.61}

Affricans dit : autresi comme l’en entant que serve fuitive puet fere larrecin de soi, moismes fet ele larrecin quant ele trestorne son enfant.

§ {47.2.63}

Modestius dit : cil ne fet pas larrecin qui mostre la voie au serf fuitif.

§ {47.2.64}

Marcians dit : li prevoz de la contree ne porra pas fere que cil qui est condempnz de larrecin ne soit mal renomz.

§ {47.2.66}

Ulpians dit : se aucuns a toché la chose por avoir la de gaagn, ja soit ce que il mue puis sa volenté et que il la rende à celui qui ele fut, neporquant il est lerres ; car sa repentance ne le delivre pas de ce mesfet.

§ {47.2.72}

Se cil à qui la chose fut prestee – ce dit Sabins – en fet larrecin, l’en en puet pledier5 à lui par aucion de larrecin et de chose prestee. Et se l’en a pledié par aucion de larrecin, l’aucion de chose prestee est esteinte. Et se l’en a pledié par aucion de prest, excepcion en est opposee à l’aucion de larrecin. ¶ {1} Quant aucuns porsiet une chose comme oirs, l’aucion de larrecin qui est fez n’apartient pas à lui, ja soit ce que la puet gaagnier par longue tenue ; car cil puet pledier par aucion de larrecin qui eust preu se la chose ne fust pas enblee et si senble que li preuz en fut à celui qui i a le domage et ne mie à celui qui la peust avoir de gaagn.

§ {47.2.76}

Ponponius dit : se cil qui feignoit que il estoit procurators à mon creancier fist tant que je promis à poier à lui ou à celui que il m’atorna, je ne puis pas pledier à lui par aucion de larrecin ; car il n’i a eu nule chose qui ait esté athochie par corage d’enbler.

§ {47.2.78}

Cil meismes dit : cil qui ravist un [172rB] sac plein de deners est tenuz par aucion de larrecin el non de sac et des deners, ja soit ce que il n’eust corage d’enbler les sac.

§ {47.2.82}

Cil meismes dit : cil qui a enblé les deners à une cité est tenuz par aucion de larrecin.

§ {47.2.84}

Neraces dit : se aucuns a pris comme oirs les biens à celui que il cuidoit que il fut morz et il est vis, il ne fet pas larrecin. ¶ {1} Se l’en a pledié à aucun par aucion de larrecin en son non et l’en en plé puis por autre chose en non de son serf, excepcion ne li doit pas estre donnee de ce que l’en en a ja pledié à lui.

§ {47.2.85}

Paulus dit : ja soit ce que la chose qui a esté enblee ne puet estre gaagne par longue tenue se ele ne revient à son seignor, neporquant se il en a eu le pris en juigement ou il l’a vendue au larron, l’en doit dire que la longue tenue i puet valoir.

§ {47.2.86}

Cil moismes dit : cil qui eust preu se la chose ne fut pas enblee a aucion de larrecin se il tint la chose par la volenté à celui qui ele estoit, si comme se il l’avoit par loage. Mes cil qui la tient par sa propre volenté, et cil qui fet les besoingnes à l’orfelin comme deffenderres, et cil qui est deffenderres ou procureres n’ont pas aucion de larrecin por la chose qui est emblee. Et cil à qui est uns sers deuz par convence ou par testamant n’avra pas aucion de larrecin se il est enblez, ja soit ce que il ait domage, ne cil qui est plege por un coitiveor.

§ {47.2.87}

Triphonius dit : se la chose qui a esté enblee ou porsise par force revient à son seignor qui n’en set rien, il senble que ele remaigne en la poesté son seignor. Et por ce, se aucuns l’achate par bone foi aprés ce que ele est revenue, ele porra estre gaagnie par longue tenue.

§ {47.2.91}

Jabolenus dit : se li folons à qui li drap ont esté loé est delivréz de celi cui il estoient qui pledoit à l’un par aucion de loage, Labeo dit que il ne puet pas pledier contre celui qui les enbla par aucion de larrecin. Et se il avoit pledié par aucion de larrecin ainz que li sires pledast à lui par aucion de loage et ainz que sentance fust donnee del larecin, il fut delivrez de l’aucion de loage, li lerres doit estre quités de lui. Et s’il n’i a eu rien de ce, li lerres doit [172vA] estre condempnz à lui ; et ce est por ce que il a aucion de larrecin por tant que il en apartient à lui. {1} Nus ne puet donner autre aide ne consoil de fere larrecin se il ne le puet prendre.

§ {47.2.92}

Labeo dit : se aucuns savoit que l’en li enbloit une chose et il ne le deffendi pas, il ne puet pas pledier par aucion de larrecin ; mes Paulus dit encontre. Car se aucuns fet que une chose li soit enblee et il le soffre por ce que il set bien que il ne le puet deffendre, il puet pledier par aucion de larrecin ; et se il le pot deffendre et il ne le deffendi pas, por ce ne remaint pas que il ne le puisse pledier par aucion de larrecin. Et en ceste maniere selt li patrons enbler à celui que il a franchi qui a honte de contrester li presentement.


1 la] lo dans le ms.
2 ou] en dans le ms.
3 l’en] C len dans le ms.
4 n’a] ne dans le ms., cf. lat. non habebit furti actionem
5 pledier] perledier dans le ms.