École des chartes » ELEC » LI DIX-HUITIESMES LIVRES » XVIII. De crimes qui doivent [178rA] estre puniz hors d’ordre [rubr.]

XVIII. De crimes qui doivent [178rA] estre puniz hors d’ordre [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 47, tit. 11 : de Extraordinariis criminibus.

§ {47.11.1}

Paulus dit : cil qui commovent autrui femes de pechier et cil qui volent brisier les mariages sont puni hors d’ordre por la volenté de lor desloial tricherie, ja soit ce que il n’aient pas acompli ce que il voloient. ¶ {1} Torz est fez contre bones mors, si comme quant l’en aboivre aucun de fumee corrumpue, ou quant l’en le conchie de boe, ou quant l’en ordoie les eves ou les conduiz ou les las, ou aucunne autre chose por fere tort à aucun ; et de cez selt l’en prendre grief vengance. {2} Se aucuns amoneste à un enfant à abandoner soi à pechier contre nature et il li tout son compoignon ou il le corrump, ou il requiert pucele de folie ou il porchace en aucunne maniere que ele perde sa chastee, ou il prent loer por amonestier li, se li pechiez est parfez, il est puniz par paine capital ; et se il n’est perfez, il soit envoiez en essil par tant comme il en fist.

§ {47.11.2}

Ulpians dit : il ne convient pas que desloial compoingie soit assenblee por couverture de religion ou de rendre veu.

§ {47.11.4}

Marcians dit : li saint enpereor Sevoirs et Antoines escritrent que la feme qui a porchacie que ele n’ait enfant soit envoie en temporel essil ; car il n’est pas droiz que ele soit sanz poine de ce que ele fet son mari sanz enfanz.

§ {47.11.7}

envoié en essill

Cil moismes dit : cil qui entrent en autrui meson par corage d’enbler doivent estre puni plus que larron. Et por ce, sont il doné à fere comme ovre à tens, ou il sont batuz de bastons et puis lessier aller, ou envoié1 en essill à tens. {*47.11.8} Il i a un crimes qui apartient à l’execucion au prevost, si comme se aucun dient que leur instrumant sont perdu ; car li saint frere donerent au prevost de la cité l’execucion de ceste chose. ¶

§ {47.11.9}

Il i a uns crimes qui solent estre puni selonc les costumes des contrees ; {*47.11.10} si comme en Egypte, cil qui depecent ou rompent le terral qui tient l’eve en son cors, il sont puni hors d’ordre. Mes ce es selonc la condicion et selonc la quantité do mesfet ; car li un sont puni par commune ovre et li autre par mestal selonc lor digneté.


1 ou envoié] euoie dans le ms., cf. lat. aut ad tempus relegantur