École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XI. Comment l'en doit apeler de roberie
[p. 292]

XI. Comment l'en doit apeler de roberie

§ 1.

Comment l'en doit apeler home de roberie. — Roberie si est quant l'en antre en la meson à un prodome par sostif engin, de nuiz ou de jorz, et l'en enporte le sien ostre son grié, et l'en cèle ce que l'en enporte. Aguet de chemin est roberie, soit aperte, soit repote.

§ 2.

Uns dit issit : Gautier vint en ma meson, à tel jor, et l'ovri par sotif engin, et enporta la moie chose, une chape, en roberie, et à force, et de nuiz. Et s'il viust dire que ce ne soit voirs, je le sui prez de mostrer et d'avérer contre son cors, si com je doi, comme cil qui le vit. Li copables fet encontre tel ni et tel deffense com il doit. L'en demende qu'en dit droiz. Et l'en respont que li copables est laisanz [p. 293] de prandre la prove, et de conoistre que c'est voirs, ou d'escondire par gage de bataille.

§ 3.

Uns autres bons si dit issit : Cil hom vint am ma meson, et prist la moie chose, sanz mon seu, tel chose, et o roberie, à tort. Et s'il nie que ce ne soit voirs, je sui prez de mostrer et de l'avérer. Et li copables respont : Com cil ne die mie de savoir ne de voer, et la demende atoche à dampnement de cors, ne ne die mie qu'il m'ait veu sési de la chose qu'il me met sus que j'é robée, par quoi je ne li voil respondre, se droiz n'est ; partant, m'en voil passer ; et se partant ne m'en past, plus en dirai, tant que tort ne m'en prendra. L'en demende qu'an dit droiz ? Et l'en dit que il n'est pas tenuz à respondre à sa demende, comme cele qui ne fet mie qu'il soit certains en nule chose de la demende qu'il fet.

Enten que deux manières de roberie sont : aperte et repote. Qui velt prover, si doit dire le voir et le savoir. De la reposte ne conviant pas dire le voir ne le savoir, fors en une menière, que il est veu sési de la roberie : de tant est assez.