École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XIV. Comment l'en puet apeler de larrecin.
[p. 294]

XIV. Comment l'en puet apeler de larrecin.

§ 1.

Comment l'en puet apeler home de larrecin — Premièrement, l'en doit apeler home de larrecin sanz voier et sanz savoir, que c'est une chose que l'en fet plus en celé que à veu de genz ; et por ce ne remoint pas que l'en ne sueffre forfet vengier ; et l'en ne puet vengier se ce n'est fet en ceste forme.

§ 2.

Uns hons si dit issi : Gaubert m'a enblié un mien cheval an larrecin, et l'enmena sanz mon seu et sanz mon veu, à tel jor ; et l'an vit sési, et ert ce cheval pomelez. Et s'il velt dire que ce ne soit voirs, prez sui de mostrer et de l'avérer comme je devrai. Et li autres fet encontre tel ni et tel deffensse comme il doit. Et droiz si dit qu'il est en chois au copable de prandre la prove, ou d'escondire par gage de bataille.

§ 3.

Li demenderres l'offre à prover, si comme juigement l'aporte, comme home qui a son essoine ; et li corpables l'offre à deffandre, si comme juigement l'aporte.

[p. 295] L'en demende qu'en dit droiz ? Et l'en respont que c'il se puet changier, qui mist son essoine avant, s'il a essoine parant, tot die li corpables qui ne se puet changier, por ce qu'il ne mist son essoine ou commoincement. Car li copables poist user de cesti droit moismes, s'il eust nomé son essoine, est-il droiz que sis averseres en use contre lui.

Entant que l'en puet apeler home de larrecin par garant. Et dou larrecin apert puet l'en ausit apeler home : si comme aucuns m'enbloit ma chose, et je le veisse, si tel larrecins est larrecins apert.

§ 4.

Or demende l'en se je demende à aucun ma chose qui m'aura esté enblée ? Et l'en dit que je l'aurai, par prove de bons tesmoinz que la chose fust moie, se cil ne dit qui tient la chose de par moi par droite cause, et ce offre à prover contre moi, et die issit : Ceste chose je tieng de vos, et par vostre grié, par tel reson ; et ni moult bien le larrecin, et sui prez de mostrer que c'est voirs, ou deffandre de larrecin. Et droiz dit que an tel chose si a gage, ausit comme de larrecin : car quant aucuns dit que la chose est enblée, et cil dit qui la tient de lui par droite cause, an tel chose a gage de larrecin.