École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XXXIII. Quel serement l'en doit fere de bataille, ainz que l'en fière.
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XXXIII. Quel serement l'en doit fere de bataille, ainz que l'en fière.

§ 1.

L'en doit fere en bataille trois seremenz, quant li garanz se conbat ; et quant li sires principaux se conbat, l'en n'en doit fere que deus, ou quant sergant sont pris à gré.

§ 2.

[p. 308] Le serement de trois s'il est tex, qu'il doit prandre son conpoignon par la main senestre, et tendre la destre vers les sainz, et dire issint : Ce oïz-tu, home que je par la main tieng, de ceste querele, et de ceste loi que je ai vers toi, et tu vers moi, que je n'en ai loier ne promesse, ne n'ataing à avoir, ne autre por moi, à mon esciant, se Deux m'aïst et ses sainz.

Et li autres doit jurer en ceste forme meismes. C'est li premiers seremenz que jurent cil qui ne sont pas par grié des parties.

Et cil qui se conbatent proprement por lor fet ne jurent pas cest premier serement, mès il jurent les autre deus.

§ 3.

Enprès, li segonz seremenz si est devisez en tel manière : Oïz-tu, hom que je par la main tieng, de ceste querele, et de ceste loi que j'oi vers toi, et tu vers moi, que je ne fet charoi ne sorcerie, ne autre por moi, à mon esciant, que à toi nuise, ne à moi puisse aidier, se Dex m'aïst et cil saint.

Et li autres doit jurer en ceste forme meismes.

§ 4.

Li derreniers seremenz si est en autre forme, qui n'i a point de non-savoir, ne de non-esciant. En toz les seremenz, cil qui demende doit jurer avant, et en ceste forme deviser : Oïz-tu, hom que je par la main tieng, de ceste querele que je ai vers toi, et tu vers moi, que je droit ai, et tu as or tort, si m'aïst Dex et cil saint.

Et li deffenderres si doit dire : Ce oïz-tu, home que je par la main tieng, de ce serement que tu as ci juré, que tu parjures en ies, se Dex m'aïst et cist saint.

Enten que cil qui est garanz ou avoez doit bien jurer qu'il riens n'a à que l'en porte faus tesmoing por loier. Et si doit l'en miauz jurer certains que non certains. Et dès iqui en avant, nus ne lor doit amender ne enpirier lor armes, ne ansignemenz fere, ne parler à aus, fors de la pez ; ne ne doit l'en pas parler à aus, s'il n'i a bones genz, et plusors.