École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XLI. D'apeler home de fet que autrui conoist qu'il a fet.
[p. 314]

XLI. D'apeler home de fet que autrui conoist qu'il a fet.

§ 1.

Pierres apèle Johen de la mort son frère. Au demoinement dou plet, uns est pris et conoist qu'il a mort son frère, et en est penduz. [p. 315] L'en demande se Johanz est délivres de la demande que Pierres li fet ? Et l'en dit que oïl.

Et s'il eust issit dit, qu'il eust esté en la force et en l'aide, que ses frères prist mort, et li autres eust queneu le fet, en fust-il délivres  ? Et l'en dit que non.

Et eust-il en tel chose bataille ? L'en dit que non ; et encontre totes proves, et contre toz garanz, n'i eust que le serement Johen.

§ 2.

A totes les foiz que hons conoist chose don ses cors soit livrez à mort, il délivre totes autres genz de celui fet, fors en ce : qui en sera sopeceneus, bien se doit escuser de tel fet que il n'en soit copables.

§ 3.

A totes les foiz que home conoist qu'il a fet fet don ses cors soit dampnez, et l'en demande à autre celui fet, il est délivres. Mès se l'en li mest sus qu'il fust en force et an l'aide consentierres, il n'en est pas délivres, ainz s'en doit espurgier.

§ 4.

Et se ge di que aucuns tiegne la moe chose, et aucuns viegne avant qui conoisse qui la tiegne, et il n'ait le vaillant de la chose, sera-il délivres par tel garant ? L'en dit que non. Et s'il a le vaillant et plus, l'en dit que oïl, par coi il conoisse qu'il la prist en la forme que je la demant à celui.

§ 5.

Et se celui qui connoît qui tient ma chose, est de la jostice à autre que de cele à cui je demanderé celui, por ce n'est-il pas qu'il ne soit de la jostice à celui en quel cort il conoistra le fet.

§ 6.

Et se aucuns est sesiz de la moie chose, et je li demant comme à celui qui la prist, et il amoine garanz qu'il prist cele chose, et qu'il la li bailla : cil qui amoine le garant est délivres, se li garanz est soffissanz.

§ 7.

Et se aucuns m'a vendu aucune chose, et aucuns la m'empeeche, tréré-je garanz celui qui la m'a vendue, ou se je me deffendré ? L'en dit que je puis fere lequel que je vodrai.