École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XXVI. De rendre et de recréance.
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XXVI. De rendre et de recréance.

§ 1.

Quant home est en prison, ou quant aucune chose est retenue, comment l'en la doit rendre ou recroire. — Cist bans si est fez por estranper la cruauté as seignors et les félonies à cez qui prenent autrui choses.

§ 2.

Premièrement l'en dit que sires puet prandre les choses à celui qui sera de sa juridiction, et ne les doit pas prandre s'il n'i a reson, tot le face-il autrement. Et se je ne sui de sa juridiction, fors de la propriété del foiz, de la chose puet-il prandre por le fet de mon cors ? Nenil.

[p. 303] Et se mis sires prant les moies choses, del fet don ge ne soie estainz ne dépenz, quel qui soit, et je soie apareilliez de fere droit par devant lui de ce que je devré : rendra-il, ou il les recroira  ? Il les me recraira, avant que je respoigne devant lui.

§ 3.

A totes les foiz que sires prant les choses à celui qui est de sa juridiction, sanz défaut qu'il ait fet, il les doit rendre, avant qu'il respoingne de nule chose par devant lui.

§ 4.

Et s'il s'avoie à autre jostice, et il prange son cors ou les soes choses, rendra-les-il, ou recroira ? Il ne rendra pas, mès recroira, jusque la chose soit déterminée par droit. Alongera toz jorz la (re)créance tant comme il sera ou demainnement de plet.

§ 5.

Et se la jostice me met sus que je aie esté au fet fere, don li cors doie prandre mort, et nus ne me demande riens fors lui : par droit il ne doit pas prandre les moies choses, mès mon cors ; mès il le recroira, cors por cors, à fere droit.

§ 6.

Mès si me's prant por chose don mes cors doie estre dampnez, afert-il iqui rendre ou recroire, tot se plange aucun de moi ? Il n'i afert point de recréance ne de randre.

§ 7.

Et se sires, par défaut de sa rente qui ne li a mie esté rendue, et ge sui à respondre apareilliez et de fere droit.....

§ 8.

Li rois puet prandre, por sa dete, cors et avoir, et por son forfet ; mès plus beau seroit qu'il prist les choses à celui. Mès l'en doit entendre que l'en le fet por sa volenté acomplir. Autre sires ne le puet pas fere, fors del forfet queneu don l'en deist perdre le cors, ou se l'en li viaut atendre apertement.

§ 9.

Or demende l'en, se deus sont pris por tel forfet, dont li uns aprange l'autre, s'il i afert rendre ou recréance ? L'en dit que ce est en la volenté au juige.

Or demende l'en s'il puet l'un recroire, et l'autre retenir ? Et l'en dit que non ; ne ne puet l'en fere avantages à l'un plus qu'à l'autre, n'alégier l'un plus que l'autre.

§ 10.

Après l'en demande se hons qui n'a point de juridiction puet prandre nules choses qui soes ne sont, de s'autorité ? Et l'en dit que non, fors en quas de son plége il puet prandre ; et tel chose porte recréance.

§ 11.

[p. 304] Larron, murtrier, homecide, home qui a forcé feme, traïtor, home qui a tolu membre, présant robeor, forbani, et en tel cas sem-(bla)bles...... et tantost cil le doit mener à la justice, ou mender à la justice que l'en iroit querre G.

§ 12.

Nus ne doit estre pris de cinq fez don li cors est dampnables por cause de sopeçon, se la cause dou sopeçon n'est aperte ou resonable. Et se aucuns est pris por cause de sopeçon, l'en le puet tenir quarante jorz. Et se dedanz quarante jorz nus ne vient avant por lui acusier, l'en le doit recroire à plége, cors por cors. Et cele recréance durra trois quarantoines. Se nus ne vient por lui acusier, si plége seront délivré, jà soit ce que se aucuns vient avant por lui acusier dedanz l'an et dedanz le jor, il sera oïz ; et enprès l'an, non.

§ 13.

Li sires d'Ambeze apela le conte de Blois de défaut, sus la demende d'un bois, en l'ôtel le Roi, en l'an mil deux cent cinquante-neuf, à Pantecoste. Et dit que li hus do païs où li bois siet est tex, qui se défaut anprès montrée ; par quel règle il voloit avoir l'us do païs. Et droiz l'ordonna.