École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XLV. Des forfez que li rois met sus ses sogiez.
[p. 318]

XLV. Des forfez que li rois met sus ses sogiez.

§ 1.

Li rois met sus à un home que il a ocis un autre ; si vuelt qu'il soit puniz. A ce il respont : Comme nus riens ne me demande, fors vos qui estes jostice, je ne vos en respondré, se droiz n'est, comme l'en ne doie pas respondre à tel fet, quant nus ne s'en plaint fors vos.

L'en demande qu'en dit droiz ? Et l'en respont : Comme tex hom com li morz ait enfanz, ou nevoz ou paranz prucheins, et aient poer de vengier leur ami, la demande est leur, non pas au seigneur ; mès se li hons, ou la feme qui ocise sera, n'a paranz ne ami qui l'en puisse vengier, li rois puet demander et metre en poine, c'est, segont ce qu'il aprandra, son dampnement dou cors.

[p. 319] Enten que nus n'est dampnez par enqueste, se il ne s'i met. Et li rois doit fere amender toz les torzfez de sa terre, por ce que l'en n'ait matière de fere torzfez.

§ 2.

Li rois demande à Pierre qui a batu G., s'il viaut qu'il li amende ; ou qui li a tolu le sien, ou décirié sa robe, ou fet domage de ses biens, ou batu dedanz jor, ou batu en la voie de la cort. L'en demande se l'en li respondra, quant cil ne se plaint ? L'en dit que non, puisque cil est en vie, à qui l'en dit que li forfez fu fez.

§ 3.

Li rois met sus à un home que il ne fu pas à son jor ; si velt qu'il l'ament ; ou qui ne fu pas au larron pandre où il devoit aler ; ou qu'il ne fut mie au guet où il fut semons : et l'en respont que li rois aura sa prove, qu'il ne fu pas semons ; ou il sera défaillanz.

§ 4.

Li rois met sus à un home que il ne ala pas en l'ost où il devoit aler ; il dit que il fut ; (ou) qui s'en vint sanz congié. Et l'en dit que tex chose doit aler en enqueste.

§ 5.

Li rois dit à un home qu'il emporte le droit de sa cort. Et tel chose doit aler par le recort de sa cort.

§ 6.

Quant sires praut de son sogiet par aucun cas, et il i afiert recréance, li sires doit recroire, et li sogiez doit paier les despans, se despans i a por la prise, juque la querele soit déterminée. Et se li sires a tort, il doit paier les despans et les domages.