École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XLVII. Quex choses l'en puet prandre sans jostice, et quel non.

XLVII. Quex choses l'en puet prandre sans jostice, et quel non.

§ 1.

Quel chose l'en puet prandre sanz jostice, et quel non. — Je puis prandre de mon plége sanz jotice, segont le droit que l'en use en mainz poïs.

§ 2.

Se beste à quatre piez me domage, ou oisel privé, et je le trueve présentement, je puis prandre la beste et l'oissel por mon domage.

§ 3.

La chose que li ons aura sor soi, puis-je prandre por mon domage, ou l'ome prandre ou amener à la jostice. Et s'il n'en sont pris en présant, non.

§ 4.

Et se aucuns te doit deniers, puez-tu prandre le sien ? Non, tot soit li termes passez.

§ 5.

Et se aucuns a acheté de mes danrées, et eles soient mesurées en la place, comme vin, uille ou tel marcheandie que l'en ne puet reprandre arrières sanz grant empirement, puis-je prandre le sien, s'il ne viaut paier ? L'en dit que oïl, et celes choses qui sont iqui présentes por acheson de la marcheandisse ; autrement non.

Et se la marcheandisse s'en est alée sanz mon congié, et il ne me voille poïer, puis-je la siure et prandre ? L'en dit que non sanz jostice.

§ 6.

Ne l'en ne puet cors d'ome prandre por forfet, tant com sa chose vaut le forfet.

§ 7.

Je puis prandre larron, omecide, murtrier, robeor, raviseor de fames, péceor de chemins, forbenniz ; mès quant les aurai pris, je les doi mener à lor jostice.