École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XXXVII. De forbannissemenz, et comment l'en doit forbannir.
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XXXVII. De forbannissemenz, et comment l'en doit forbannir1.

§ 1.

Ceste cause est pour bien establie, et pour punir cex qui meffont ; car se aucuns a meffet, et il s'enfuie, por ce ne le doit l'en pas lessier en pez ; car qui lerroit en pez icestes genz, les autres genz auroient matire de forfere. Si doit l'en regarder segont reson, comment [p. 311] l'en en doit ovrer de cex qui s'enfuient por le forfet. Or doit l'en regarder por quel cas l'en doit home forbenir.

§ 2.

Se aucuns doit, et il ne puet paier, ou ait assez et ne viaut paier, et s'anfuit, l'en demande se l'en le doit forbenir ? Et l'en dit que non, segont droit. Et segont la costume d'Orliens, s'il n'a riens et s'il ne puet paier, il aura terme jusque quarante jorz de soi poier ; et au terme, s'il ne se puet poier, il forjurra la ville jusqu'il se puisse poier. Et s'il a héritages, il aura licence de quarante jorz de vendre ; et s'il n'a vendu dedanz ce, et ne se soit poiez, la jostice vendra ou ele contraindra à vendre.

§ 3.

La costume de l'Ostel le Roi n'est pas tele, ainçois est itele que qui n'a riens, riens ne li chiet ; eisint que cil qui ne se puet paier, jurra sur seinz que au plus tost que il porra et aura poer de soi aquitier, qu'il s'aquitera.

§ 4.

L'en demende, por férir home, ou por lédir de paroles, ou fere sanc ou chaable, sanz mort et sanz mehaing, et il s'enfuit, se l'en doit forbenir ? Et l'en dit que non.

§ 5.

Anprès demande l'en, se l'en li met sus murtre, ou larrecin, ou rat, ou homecide, ou membre tolu, ou roberie, ou s'il a pris de l'autrui à force, ou s'il ne vient avant por doner trives, et il s'enfuit, savoir se l'en le doit forbenir ? Et l'en dit que oïl ; car tel chose apartient à dampnement de cors, et péril de perdurable salu.

§ 6.

Or demande l'en, se aucuns fet guerre que droit ne puisse sofrir, et ne viaut venir avant por fere droit, se l'en le doit forbenir ? Et l'en dit que oïl, por le péril de la guerre, por le gastement des biens desus terre, et por l'ocision des genz.

§ 7.

Nus ne doit estre forbeniz par son don, ne guerpir son païs.

§ 8.

Or est à savoir comment l'en doit forbennir, et en quel tens, et combien de tens l'en se doit soffrir enprès plainte, et enprès ce que l'en l'aura sopecenos dou fet.

Prumièrement, l'en le doit fere semondre en son ostel, et s'il n'a ostel, là où l'en cuidera qu'il repère plus ; et s'il ne viant, l'en doit prandre le sien, et doit estre en la main au juige. Et se aucuns l'aqueut de resonable essoine, recroira l'en la soe chose ? Et l'en dit que oïl, à son ami, por qu'il praigne en main qu'il ne mesfce, et qu'il [p. 312] vendra à jor por soffrir droit ; autrement non. Et si li copables vient por droit soffrir, est ce que l'en a pris dou sien quite sanz recréance ? L'en dit que oïl, ançois qu'il repoingne.

§ 9.

Ce dit l'en, que avant que homme soit forbeniz, que l'en le doit fere semondre par trois jorz, chascuns de huit jorz ; et s'il ne vient dedanz, l'en doit mander de ses amis procheins, et dire lor qui ait à un jor. Et se l'en l'aqueut cortoisement d'asoine, l'en le doit oïr ; se non, l'en doit lessier passer, qu'avant qu'après le tens de quarante jorz, et dedanz ce, s'il ne vient, l'en doit forbenir. Et s'il est pris enprès, en la fuite dou forbenissement, il est dampnez dou fet.

§ 10.

Ce dit l'en que se aucuns est forbeniz, enprès quarante jorz est forbeniz ; et il vient avant dedanz les trois procheines asises, et fet de ses essoines ce qu'il doit, et voille soffrir droit : l'en le recevra. Et s'il ne vient dedanz les trois assisses, il sera dampnez dou fet que l'en li mestra sus.

§ 11.

Et se aucuns fet apertement fet devant le pueple, et se destorne, et par malice ne viaut venir avant, aura-il le terme de quarante jorz, ne de trois assisses ? L'en dit qu'il n'aura pas terme qu'il ne soit forbenniz  ; mès il aura le terme de la dampnacion, c'est assavoir de trois assisses, que l'en doit molt soffrir et atandre, avant que home soit livrez à mort ; car molt a grant chose à desfere ce que Dex a fet, et à fere ce qu'il ne velt fere.

§ 12.

Gefroi de la Chapele (dist) que li baillis de Orliens fist un home forbannir por cri et por renomée, que il disoit que il avoit ocis un home. Et fut semons en sa meson de par le commandement le roi, par l'espace de quarante jorz ; ne vint, ne n'envoia, ne ne contremanda, et por ce fust forbenniz, et soffri le forbennissement, sanz venir avant cinquante anz, ne sanz ce que jostice l'en requist. Enprès il vient à l'évesque d'Orliens, et dit qu'il estoit de sa jostice, et cochanz et levanz en sa terre, et voirs ere. Li évesques fist son poer de rapeler le forbannissement. Et dona droiz qu'il ne sera pas rapelez por ceu que il n'estoit pas venuz avant por allégier son priviliége, ne jostice ne l'avoit pas requis ; et fut renduz à l'évesque ou point où il ere. Li évesques le fist juigier ; et dona droit qu'il fust panduz.


1 Voy. plus haut, liv. III, tit.vi, le même texte avec quelques variantes.