École des chartes » ELEC » LI DIX-NEUVIESMES LIVRES » XLIV. De quex choses l'en se doit metre en enqueste, et quele cort a recors.
[p. 317]

XLIV. De quex choses l'en se doit metre en enqueste, et quele cort a recors.

§ 1.

De quex choses l'en se doit mestre en anqueste, et quel cort a recors. — Johanz de Beaumont dit : Chamberiers de France si esgarda que l'en doit molt eschiver batailles, et que l'en doit mestre fin ès plez ; si esgarda un droit qui est communs à toz.

§ 2.

Se li rois demande riens à aucun, muebles ne héritages, que l'en ait pris sor lui, ou que l'en li doie, il gaagne par enqueste ou pert.

§ 3.

Se aucuns bat ou fiert sergent le roi, par acheson dou servise, ce n'est pas par (ce vet par ?) l'enqueste.

§ 4.

Nus ne se doit metre en enqueste de ses membres.

§ 5.

Esqeuse de sergant vet par enqueste.

§ 6.

Se aucuns se plaint que l'en l'ait désesi, ou demande la sesine son père, et li tens que tenue vaut ne soit passez, ce rest (vet) par enqueste.

§ 7.

Se aucuns estranges prent un prison le roi, qu'il aura pris, avoques autres choses qui sunt le roi, et l'en la li tost : s'est seu par enqueste.

§ 8.

Se l'en fet injure à une poure persone, qui ne puet son droit porchacier, ne par soi, ne par son avoir, ne par ses amis : tel chose doit aler par enqueste ; car l'en ne sueffre pas que les choses à tel périssent qui n'a poer. Et s'il demande forfet don cors doie périr, ci n'a point d'enqueste, fors issit que li rois doit mestre an poinne de pénitence et d'avoir, à sa volenté.

§ 9.

De totes les choses qui sunt déterminées par juigement, et li juigemenz est niez, ce vet par enqueste.

§ 10.

Se mise est fete, et partie en soit niée, ce vet par enqueste.

§ 11.

Qui fet chevauchées par armes, et prant, et péçae, ce vet par enqueste.

§ 12.

Li rois puet fere par inquisicion de mauvese renomée, issint de cex qui tiennent les bordeaus, de robeors, de péceors. de mellis, [p. 318] et de cex qui sunt costumiers de fere autres injures ; et de mestre en poines à sa volenté, sanz dampnement de cors ; car bone foi ne suefre pas : se aucuns est cremuz par sa cruauté ou par son ostrage, por ce ne doit pas remanoir que l'en ne preigne vengance ; par deus resons doit l'en ce fere...

§ 13.

Cil doit fere enqueste qui la siet fere ; et doit l'en demander sor toz les articles de la querele, et ne puet l'en riens dire contre les tesmoinz là présens.

§ 14.

Genz qui sont pris à présan forfet, et amené présantement à jotice, vet par enqueste, s'il le nie... Por ce que malice ne croisse, et por ce que l'en doit vengier les torfez que l'en fet à esciant1.

§ 15.

Or demande l'en, se de tel chose puet nestre bataille ? Et l'en dit que non ; car quant li principaus vet par anqueste, ce qui en sit et qui est joint, doit aler par enqueste.

§ 16.

L'an dit ci : Bone cort doit avoir recort. Recort si est à savoir les paroles qui sunt dites devant le juige, quant eles sunt niées. Recort n'est mie solemant sur la jostice, mès sor cex qui sunt au juigement, en l'ore où la parole est dite don est li contenz. Et recort doit estre en bones gens, tex qui soient créables de la querele.


1 Les mots Por ce que..... à esciant, semblent devoir être rapportés à la fin du § 12 ci-dessus.