École des chartes » ELEC » Cartulaires d'Île-de-France » Notre-Dame de la Roche » Chartularium Abbatiæ Beatæ Mariæ de Roscha » De quadam domo apud Logias.

De quadam domo apud Logias.

  • B Bib. nat. de Fr., ms. lat. 10996, cartulaire.
  • a Cartulaire de l'abbaye de Notre-Dame de la Roche, éd. Auguste Moutié, Paris, 1862.
D'après a.

Omnibus presentes litteras inspecturis, Officialis curie Parisiensis, salutem in Domino. Notum facimus quod Guillermus Laceron1 et Emelina, uxor ejus, in nostra presencia constituti recognoverunt se vendidisse ecclesie Beate Marie de Roscha quamdam domum cum pertinenciis suis, liberam et sine aliqua consuetudine sive redibentia, sitam, ut dicitur, apud Logias, pro quindecim libris Parisiensibus jam eis solutis, ut ipsi assererunt coram nobis ; quam domum tenebant in feodum ut dicitur2, a Roberto de Logiis, burgensi de Caprosia3 : promittentes fide media quod contra venditionem istam per se vel per alium non venient in futurum et quod dictam domum cum pertinenciis suis ad usus et consuetudines Francie garantizabunt dicte ecclesie contra omnes. Ad hec, predicta Emelina quitavit penitus et expresse quicquid in dicta domo habebat, vel habere poterat, ratione dotalicii seu quocunque alio modo, spontanea voluntate. Preterea, dictus Robertus, primus dominus feodi, de cujus feodo dicta domus cum pertinenciis suis movere dicitur, prout idem asserebat, et Johannes Faiel de Toussus, secundus ut dicitur dominus4 dicti feodi, ut similiter asserebat, in nostra presencia constituti, dictam venditionem voluerunt pariter et concesserunt : promittentes, fide in manu nostra prestita corporali, quod contra dictam venditionem venire in perpetuum nullatenus attemptabunt, et quod dictam domum cum pertinenciis suis predicte ecclesie garantizabunt contra omnes, et quod in dicta domo et pertinenciis ejus nichil juris de cetero reclamabunt, exceptis duodecim denariis capitalis census5 quos dictus Johannes Phayel habebit annis singulis super domo memorata. Voluerunt nichilominus dictus Robertus et Johannes Phayel quod dicta ecclesia teneat in perpetuum in manumortua6, sine aliqua coactione vendendi, dictam domum cum ipsius pertinenciis libere et quiete. In cujus rei testimonium presentes litteras, ad petitionem parcium, sigillo curie Parisiensis fecimus sigillari. .


1 M. Guérard a lu Lacernus ; mais il ajoute que ce nom est à moitié effacé, et qu'on doit peut-être le lire autrement. Nous trouvons qu'en 1267 un Guillaume dit Laceron était propriétaire dans la censive de Bavaincourt, canton de Meulan, d'une vigne qu'il donna en 1270 à l'abbaye des Vaux. (Cartul. des Vaux de Cernay, t. I, p. 641, 663 ; t. II, p. 75.) S'il n'y a pas identité de personnages, nous croyons qu'il y a au moins similitude de noms.
2 « C'est un fief qui n'est ni ancien ni noble, et qui peut être tenu par un roturier ; on l'appelle plus communément fief pour ainsi dire. « (Note de M. Guérard.)
3 « Robert était du village des Loges, mais il avait obtenu le droit de bourgeoisie à Chevreuse. » (Note de M. Guérard.)
4 « Le premier seigneur est celui qui tient son fief du second. « (M. Guérard.) — En 1216, un Hugues Faiel engage à l'abbaye des Vaux une vigne qu'il avait à Orfin. (Cartul. des Vaux de Cernay, t. I, p. 202.)
5 « Le cens capital ou chef-cens est celui qui a été donné le premier sur l'héritage ; il est la véritable marque de la directe seigneurie sur les rotures, comme la foi et hommage est le caractère de la directe seigneurie sur les fiefs. Voyez Renauldon, Traité des droits seigneuriaux, t. II, p. 2. « (B. Guérard.).
6 « Un bien de main-morte ne changeait plus de main, et par conséquent ne pouvait donner lieu à aucune de ces mutations de propriété pour lesquelles le seigneur percevait certains droits féodaux. Les gens d'abbayes, de chapitres et autres communautés, n'ayant pas le pouvoir d'aliéner, étaient appelés gens de main-morte, de même que les personnes de condition servile. (B. Guérard.)