École des chartes » ELEC » Cartulaires d'Île-de-France » Notre-Dame de la Roche » Chartularium Abbatiæ Beatæ Mariæ de Roscha » De pratis nostris juxta Yvetam.

De pratis nostris juxta Yvetam.

  • B Bib. nat. de Fr., ms. lat. 10996, cartulaire.
  • a Cartulaire de l'abbaye de Notre-Dame de la Roche, éd. Auguste Moutié, Paris, 1862.
D'après a.

Omnibus presentes litteras inspecturis, Officialis P., ecclesie Parisiensis archidiaconi, salutem in Domino. Notum facimus quod, in nostra presencia constitutus, Egidius dictus de la Ruthoere1, clericus, asseruit quod ipse habebat et possidebat tria arpenta prati, sita prope fontem d'Ivète2, in censiva prioris d'Ivete, movencia de hereditate ipsius clerici, ut dicebat, quorum trium arpentorum prati recognovit idem clericus se dedisse et concessisse in puram et perpetuam elemosinam quintam partem ecclesie Beate Marie de Roscha. Item recognovit dictus clericus coram nobis se vendidisse et in perpetuum quitavisse predicte ecclesie Beate Marie de Roscha quatuor partes dictorum trium arpentorum, pro quatuor viginti libris Parisiensibus jam sibi solutis, traditis et numeratis, ut idem clericus venditor confessus est coram nobis, renuncians exceptioni non numerate pecunie, non tradite, non solute et non numerate. Et promisit idem clericus, fide in manu nostra prestita corporali, quod contra venditionem et quitacionem et donationem predictas, jure hereditario aut alio quocunque modo, per se vel per alium non veniet in futurum et quod predictas quatuor partes dictorum trium arpentorum prati venditas, ut dictum est, predicte ecclesie et illis qui causam habebunt ab eadem ad usus et consuetudines Francie garentizabit et liberabit quocienscunque opus fuerit contra omnes. Promisit etiam, sub prestita fide, quod in dicta quinta parte dictorum trium arpentorum prati per se vel per alium nichil juris in posterum reclamabit ; immo quitavit penitus et expresse ex nunc in posterum dicte ecclesie quicquid juris habebat, vel habere poterat, in eadem quinta parte ; et de recta garendia ferenda predictus clericus se et bona sua universa, ubicumque sint et fuerint, nec non et heredes suos ecclesie predicte obligavit et oneravit et obligatos relinquit. .


1 La plus ancienne formule en langue vulgaire du nom de ce lieu est la Ritoire, employé dans une charte de 1196. — Pièces justificatives, nº 8. — Voyez les notes de la pièce précédente.
2 M. Guérard dit que « la principale source de l'Ivette est à l'est du village de Saint-Hubert, à une lieue sud-ouest de l'abbaye de la Roche. » Cela est vrai, et cette source est le Pessonnier de la note de la charte précédente ; c'est de là que part le ruisseau qui traverse les vallées d'Auffargis, des Vaux de Cernay, de Senlices, et se réunit à l'Ivette auprès de Saint-Forget et de Dampierre. Mais il s'agit ici d'une des autres sources de l'Ivette proprement dite qui sont dans la commune de Lévis, au hameau même d'Ivette, puisque le pré dont il est question ici se trouve dans la censive du prieur de ce lieu. D'ailleurs la source indiquée par M. Guérard est dans le diocèse de Chartres, et l'autre dans celui de Paris ; aussi est-ce au nom de l'official de l'archidiacre de ce dernier diocèse que la présente charte est donnée. Des titres de l'an 1287, cités par l'abbé Lebœuf, font mention de cette fontaine qui sort de terre sur la censive de l'abbé de Saint-Maur, et à laquelle touchent les prés de l'abbaye de la Roche : ils l'appellent la fontaine de Saires ou des Aires, et elle est en effet l'une des sources de la rivière d'Ivette. (Hist. du dioc. de Paris, t. VIII, p. 41.)