École des chartes » ELEC » Le formulaire d'Odart de Morchesne » Passages et sauf conduiz » Passage pour ambaxadeurs ou bienvueillans
[fol. 82v]
[fol. 83]

Passage pour ambaxadeurs ou bienvueillans

Charles etc., a tous noz connestable, mareschaulx, admiral, visadmiral, seneschaulx, bailliz, prevostz etc. comme es passages precedens. Comme nous envoyons presentement noz amez N. en ambaxade par devers nostre tres chier et tres amé frere le roy de Jerusalem et de Secile1 pour choses touchans grandement le bien de nous et de nostre royaume, nous mandons a vous, noz justiciers, officiers et subgetz, prions et requerons vous, noz amis, aliez et bienvueillans, que lesdiz N. et ceulx de leur compaignie jusques au nombre de H personnes et autant de chevaulx et au dessoubz, ensemble leurs robes, joyaulxa, males, bouges, bahus, lettres, vaisselle, or, argent et autres biens et choses quelzconques, vous souffrez et laissez, chascun de vous endroit soy, passer, sejourner et rapasser de jour et de nuit, par eaue et par terre, paisiblement et plainementb par lesdictes villes, chasteaulx, forteresses, pons, pors, passages, travers, jurisdicions et destroiz, sanz leur faire ou donner aucun arrest, desplaisir ou empeschement, ne leur faire paier de ce peage, tribu ne autre reddevance quelzconques ; ainçoiz leur administrez vivres, guides et autres choses necessaires a leurs despens, se besoing en ont et ilz vous en requierent. Et tant en faites vous, noz officiers et subgetz, que en doyez estre recommandez vers nous de prompte obeïssance ; et vous, noz amis, aliez et bienvueillans, comme vous vouldriez que feissions faire pour vous en cas pareil ou greigneur. Donné etc.

[10.6.a] ¶ Nota ces motz de jour et de nuit ; ¶  item par eaue et par terre ; et encores, quant on veult porter harnoiz, on y met ces motz armez et desarmez.

[10.6.b] ¶ Item nota que, quant on fait un passage pour gens communs qui ne sont pas serviteurs ou officiers, on ne met pas qu'on les laisse passer sanz paier tribu.

[10.6.c] ¶ Item on y met ceste clause Ces presentes aprés etc.2 ; aussi souventes fois le met on en celles des ambaxeursc.

[10.6.d]  ¶ Item nota que la lettre contiengne passage aussi bien a retourner comme a aler.

[10.6.e] * Item nota ces motz a leurs despens, [fol. 83v] car ilz doivent estre miz toutes foiz qu'on mande qu'on pourvoye de vivres ou autres necessitez, a ce qu'il ne semble pas que le roy vueille que ses subgez voisent par païs sanz paier leur escot.


a précédé de males, rayé.
b précédé de l'amorce du mot paisiblement (arrêté au b), répété par erreur puis rayé.
c sic ms.
1 En l'absence de tout autre indice chronologique, on ne peut proposer une identification précise du prince visé.
2 La clause est absente de la présente formule, mais elle se retrouve dans la formule [10.4].