École des chartes » ELEC » Le formulaire d'Odart de Morchesne » Respiz » Respit a un an en françois

Respit a un an en françois1

Charles etc., a tous les justiciers de nostre royaume ou a leurs lieuxtenans, salut. A la supplicacion de Tel, affermant lui avoir perdu la greigneur partie de ses biens, tant par le fait et occasion des guerres et gens d'armes qui depuis tel temps ont esté en ce royaume et mesmement en tel lieu, ou ilz lui ont mengié, gasté et fourragé tous ses blez, foins, avoines et autres choses, comme pour la sterilité du temps et autres dures fortunes qui lui sont survenues, et pour ce quant a present il ne pourroit faire satisfacion ne paiement a ses creanciers, ausquelz il est tenu et obligié en pluseurs et grans sommes de deniers et autres choses, sanz faire vile et miserable distraciona de ses biens, nous a icelui suppliant ou cas dessusdit avons donné et octroyé, donnons et octroyons de grace especial par ces presentes terme, respit et delay de ses debtes paier a quelzconques personnes ses creanciers, puissans d'attendre2, jusques a un an a compter de la date de ces presentes, mais que autres foiz il n'ait eu de nous semblable grace. Si vous mandons et a chascun de vous, si comme a lui appartendra, que, receu caucion dudit suppliant tele comme il pourra sur ce donner, vous icelui suppliant, ses pleiges ou autres pour lui obligiez ne contraignez ne faites ou souffrez estre contrains en corps ne en biens a faire a sesdiz creanciers autre solucion ou paiement que dessus est dit, mais de nostre presente grace, terme, respit et delay les faites, souffrez et laissiez joïr et user paisiblement ledit temps durant. Et se son corps ou aucuns de ses biens ou de sesdiz pleiges ou d'autres pour lui obligiez sont ou estoient pour ce prins, saisiz, arrestez ou empeschiez, les lui mettez ou faites mettre tantost et sanz delay a plaine delivrance.Non obstans quelzconques obligacions ou renunciacions sur ce faictes et passees par foy et serement, pourveu qu'il en ait sur ce dispensacion de son prelat ou d'autre aiant povoir a ce, et lettres subreptices a ce contrairesb, noz debtes et celles des foires de Champaigne et de Brie exceptees tant seulement. Donné etc.


a Contrairement aux apparences, cette forme de distraction dans le ms n'est pas fautive, car elle est répétée plus bas (ainsi formule [3.7]), en concurrence avec distraction, forme que donne P.
b contraires omis ms.
1 Une formule proche se trouve dans l'un des formulaires conservés du règne de Charles V (Bibl. nat. de Fr., lat. 4641, fol. 3-v).
2 Formulation elliptique, qui se comprend mieux dans la version en latin (formule [3.2]) : potentibus debitorum suorum solucionem expectare.