École des chartes » ELEC » Le formulaire d'Odart de Morchesne » Chappitre de diverses lettres diffuses » Pour estre exempt de non venir ou envoyer a l'armee ou mandement qui se fait presentement ne aussi au temps a venir
[fol. 111]

Pour estre exempt de non venir ou envoyer a l'armee ou mandement qui se fait presentement ne aussi au temps a venir

Charles etc., a tel bailly et a tous noz autres justiciers et officiers ou a leurs lieuxtenans, salut. De la partie de Tel, aagié dea LXXII ans ou environ, nous a esté humblement exposé que, tant qu'il a peu supporter les armes, il a servy bien et loyaument feu nostre tres chier seigneur et pere, cui Dieu pardoint, ou fait des guerres a l'encontre de ses ennemis et adversaires, tant en la compaingnie de Tel comme de Tel et autres, et, quant il a esté decrepité par vieillesce, a monté et armé successivement a ses despens deux de ses enfans pour nous servir, l'un en la compaignie de Tel et l'autre de Tel, lesquelz ses enfans sont mors en nostre service ; et combien que ledit exposant pour sa vieillesce et imbecilité ne puisse plus frequanter les armes ne nous venir servir comme il a fait le temps passé et qu'il n'ait plus qui y envoier et aussi n'ait pas si bien de quoy qu'il a eu [fol. 111v] le temps passé1, pour les charges qu'il a eues a supporter pour les causes dessusdictes et pour les pertes qu'il a eues a l'occasion des guerres, neantmoins il doubte que on ne l'en vueille tenir pour excusé, se nostre grace ne lui estoit sur ce impartie, si comme il dit, requerant icelle. Pour quoy nous, acertenez de ce que dit est, considerans les agreables services que ledit exposant et sesdiz enfans ont faiz a feu nostredit seigneur et a nous, icelui exposant avons tenu et par ces presentes de grace especial et auctorité royal tenons et voulons estre tenu quitte, exempt et pour excusé de venir ne d'envoyer d'ores en avant nous servir en armes ne autrement oudit fait de guerre, ne ne voulons pas que pour non y venir ne envoyer on lui en donne aucune charge, blasme ou reprouche ores ne ou temps a venir, et quant a ce imposons silence a nostre procureur. Si vous mandons et enjoingnons expressement et a chascun de vous, si comme a lui appartendra, que ledit exposant vous faites, souffrez et laissiez joïr et user plainement et paisiblement de noz presentes grace, exempcion et voulenté, sanz lui faire ou donner ne souffrir estre fait ou donné aucun empeschement au contraire ; ainçoiz, se a ceste cause son corps ou aucunes de ses terres, fiefz, revennues ou autres biens sont ou estoient empeschiez, arrestez ou misb en nostre main, mettez les ou faites mettre sanz delay a plaine delivrance. Car ainsi etc. Non obstans quelzconques ban, arriere ban et ordonnances ou defenses faictes ou a faire au contraire. Donné etc.


a suivi de tel, rayé à l'encre rouge.
b Le mot est surmonté d'un tilde, qui imposerait une restitution mises que nous avons rejetée en considération des deux autres participes, masculins, qui précèdent.
1 Nous comprenons : “et quoique de surplus il n'ait plus autant de capacités financières qu'il en a eu jadis”.