École des chartes » ELEC » Le sanctoral du lectionnaire de l'office dominicain (1254-1256) » [PROPRIUM DE SANCTIS] » [PARS HIEMALIS] » 25- Conversio S. Pauli

25- Conversio S. Pauli

sd, 25 I

In Conversione beati Pauli.

Sermo beati Augustini.

25.1a Lectio prima.

Lectio Actuum apostolorum ' pronunciata est * ubi apostolus Paulus ex persecutore christianorum ' annuntiator factus est Christi.

  • Augustinus, s 278, PL 38, cap. 1, c. 1268.
  • (alias s ap 189, PL 39, c. 2098 = 1)a

25.1b

Occidit in eo Christus sevitiam ' et suscitavit mansuetudinem veram * occidens et vivificans ' percutiens et sanans + occisus Agnus a lupis * faciens agnos de lupis. Sic enim in preclara prophetia, cum Jacob patriarcha benediceret filiis suis ' presentia tangens ' futura prospiciens * predictum erat quod in Paulo contigit. Erat enim Paulus sicut ipse testatur * de tribu Benjamim. Cum autem Jacob benedicens filios suos ' venisset ad benedicendum Benjamin * ait de illo : Benjamin lupus rapax. [Gen. 49, 27]

  • Augustinus, s 279, PL 38, cap. 1, c. 1275.
  • (ap 189 ibid.)(a)

25.2 Lectio secunda.

Quid ergo ? Lupus rapax semper ? Absit ! Sed qui mane rapiat predam * ad vesperam dividat escas. [Gen. 49, 27] Hoc in apostolo Paulo completum est * quia et de illo predictum erat. Jam si placet audiamus eum mane rapientem predam * ad vesperam dividentem escas. Mane et vespere posita sunt * pro eo ' ac si diceretur « prius » et « postea ». Sic ergo accipiamus. Prius rapuit predam * postea divisit. Attendite raptorem. Saulus, inquit ' acceptis epistolis a principibus sacerdotum ibat + ut ubicumque inveniret christianos ' ad sacerdotes attraheret ' et adduceret [Act. 9, 1-2] * utique puniendos.

  • ibid.
  • (ap 189 ibid. = 1-2)

25.3 Lectio tercia.

Ibat spirans et hanelans cedes [Act. 9, 1] * hoc est mane rapiens. Nam et quando lapidatus est Stephanus pro nomine Christi * evidentius aderat lapidator et Saulus. Et sic aderat lapidantibus * ut non ei sufficeret ' si tantum suis manibus lapidaret. Ut enim esset in omnium lapidantium manibus + ipse omnium vestimenta servabat * magis seviens ' omnes adjuvendo ' quam suis manibus lapidando. Audivimus quomodo mane rapuit * audiamus qualiter ad vesperam divisit escas. Voce Christi de celo prostratus ' et accipiens desuper interdictum jam seviendi ' cecidit in faciem suam * prius prosternendus ' postea erigendus + prius percutiendus * postea sanandus. Non enim postea in illo Christus viveret * nisi occideretur in eo quod male antea vixisset.

  • ibid.
  • (ap 189 c. 2098-2099 = 2-3)

25.4 Lectio quarta.

Quid ergo prostratus audivit ? « Saule, Saule, quid me persequeris ? Durum est tibi * contra stimulum calcitrare. » Et ille : « Quis es, Domine ? » Et vox desuper : « Ego sum Jesus Nazarenus * quem tu persequeris. » [Act. 9, 4-5] Membris in terra adhuc positis * caput in celo clamat. Et non dicebat ' « quid persequeris fideles meos » * sed « quid me persequeris.1 » Et ille : « Quid me jubes facere ? » [Act. 9, 6] Jam parat se ad obediendum * qui prius seviebat ad persequendum. Jam formatur ex persecutore predicator + ex lupo ovis * ex hoste miles.

  • ibid. c. 1275-1276.
  • (ap 189 c. 2099 = 3)

25.5 Lectio quinta.

Audit quid facere debeat. Cecus sane factus est * ut interiori luce fulgeret cor ejus. Exterior lux ad tempus subtracta est persecutori * ut redderetur predicatori. Eo tamen tempore quo cetera non videbat * Jesum videbat. Ita ex ipsa ejus cecitate informabatur misterium credentium * quod qui credit in Christum ' ipsum intueri debet. Cetera creatura vilescat * ut Creator in corde dulcescat. Videamus ergo ! Adductus est Ananiam. Et Ananias interpretatur ovis.

  • ibid. cap. 1-2, c. 1276.
  • (ap 189 ibid. = 3-4)

25.6 Lectio sexta.

Ecce lupus rapax adducitur ad ovem sequendam * [194c] non rapiendam. Sed ne repente ovis expavesceret lupum * ipse Pastor de Celo qui omnia faciebat ' nunciavit lupum venturum ovi ' sed non seviturum. Et tamen tam immanis fama lupum illum precesserat * ut non posset ovis audito ejus nomine non conturbari. Nam cum Dominus Jesus eidem Ananie nunciasset Saulum venisse jam ut crederet ' et ad eum Ananias ire deberet * ait Ananias : « Domine, audivi de isto homine * quod multa mala operatus est in sanctos tuos. Et nunc litteras accepit a principibus sacerdotum * ut ubicumque invenerit tui nominis sectatores ' vinctos pertrahat. » Dominus autem ad illum : « Sine ! Ego ei ostendam * quanta oporteat eum pati pro nomine meo. » [cf. Act. 9, 13-16]

  • ibid. cap. 2, c. 1276.
  • (ap 189 ibid. = 4)

25.7 Lectio septima.

Magna res geritur. Lupo sevitia interdicitur * lupus ad ovem captivus ducitur. Tanta autem precesserat fama lupi raptoris * ut ejus nomine audito tremeret ovis ' etiam sub manu pastoris. Confortatur autem ' ne jam putet sevientem * sed magis foveat metuentem. Ab Agno pro ovibus mortuo * fit ovis secura de lupo.

Ego, inquit, illi ostendam * que oporteat eum pati pro nomine meo. [Act. 9, 16] Ubi terror * ibi salus. Qui faciebat contra nomen Pastoris * et ipse patitur pro nomine Pastoris.

  • ibid. cap. 2, c. 1276, et cap. 4, c. 1277.
  • (ap 189 ibid.)

25.8 Lectio octava.

O sevitia misericordie ! Vides illum preparare ferrum + secaturus est ' non perempturus * curaturus ' non occisurus. Christus dicebat : Ego illi ostendam ' quanta illum oporteat pati pro nomine meo. Sed quo fine ? Ipsum qui patiebatur ' audite ! Non sunt condigne passiones hujus temporis * ad futuram gloriam que revelabitur in nobis. [Rom. 8, 18] Ac si dicat : « Seviat mundus ' fremat mundus + increpet linguis * corruscet armis ! Quicquid poterit faciat + quid faciet ad id quod accepturi sumus ?  »

  • ibid. cap. 4, c. 1277-1278.
  • (ap 189 ibid. = 5)

25.9 Lectio nona.

Appendo quod patior * contra id quod spero. Hoc sentio * illud credo. Et tamen plus est quod credo * quam quod sentio. Quicquid est quod sevit pro nomine Christi * si potest vinci ' tolerabile est. Si non potest vinci * migrare hinc faciat. Non extinguit * sed accelerat. Quid accelerat ? Ipsum premium ' ipsam dulcedinem * que cum venerit ' sine fine erit. Opus cum fine * merces sine fine.

  • ibid. cap. 4, c. 1278.
  • (ap 189 c. 2099-2100 = 5)

a J'hésite à voir, dans cet enchaînement des sermons 278 et 279, le sermon apocryphe 189 (CPP 974, AF II 58), du fait que l'incipit proposé est bien celui du s. 278, Lectio Actuum Apostolorum pronuntiata est, et non celui du s. ap 189, Hodie de Actibus apostolorum lectio haec pronuntiata est. Pour le fond les extraits retenus par Humbert figurent cependant bien tous dans l'ap 189.
1 fideles... me persequeris.] add. in marg.