Historique de l'érection d'une chapelle de secours. Une noble dame, sœur d'Hervé de Montmorency, qui s'était retirée d'abord au cloître de St-Paul de Beauvais, l'avait quitté, d'accord avec l'abbesse, pour aller habiter Ezanville, domaine qu'elle avait donné au couvent ; devenue trop souffrante pour suivre les offices à l'église paroissiale d'Ecouen, elle veut édifier un oratoire privé ; l'évêque de Paris, Geofroi de Boulogne, et l'archidiacre de Parisis, Dreux, le lui permettent ; le curé d'Ecouen, Robert, après s'y être opposé, finit par consentir, sous réserve qu'aucune messe ne serait dite dans cet oratoire aux principales solennités, ni à la fête de saint Acheul patron d'Ecouen, et que les épousailles et les relevailles se célébreraient à la paroisse.
- A Original perdu.
- B Copie de 1118, Bibl. nat. de Fr., ms. lat. 10977, Liber Testamentorum, fol. 32, nº 71.
- a Recueil des chartes et documents de l’abbaye de Saint-Martin des Champs, monastère parisien, éd. Joseph Depoin, Ligugé, 1913-1921.
Post domini nostri Jhesu passionem et suæ gloriose mortis resurrectionem, in universis gentibus predicatio successit profutura, ita ut, fide Xristi crescente, multi esse martires sive confessores meruerunt. Nec mirum quia illis aderat cor unum et anima una, et erant eis omnia communia ; de quibus dicitur : « Laudemus viros gloriosos. »
Ad eorum, nostris in temporibus, societatem quedam matrona tetendit, ingenua natalibusa regni Francorum ac probis moribus generosa ; et ut cum fratre soror, cum patre scilicet Herveo Burchardi Montismorenciaci, genealogiam duxit.
Audierat enim Dominum dicentem : « Nisi quis renuntiaverit omnibus quæ possidet, meus esse non potest discipulus ». Propter quod omne quod sibi aderat proprium dereliquit, et ut Xristi pauper fieri posset, cenobium Stæ Mariæ et Sti Pauli adiit, ibique sanctimonialis effecta, se totam ad Deo serviendum optulit. Sed, non post multos dies, ibi communi consilio decretum est ut ad quandam villam que vocatur Aysenvilla131, quam in alimoniis sanctimonalium suæ dederat æcclesiæ, obedienter permansura remearet. Sic illa, prout sibi permissum fuit, peregit. Tum denique, propter corporis infirmitatem et annorum suorum pluralitatem, cotidie ad æcclesiam ire non poterat, obedientiam sibi impositam ut onus importabile graviter sustinebat Igitur, Deo opitulante, Spiritus Sancti gratia admonente, Gaufredum Parisiensis æcclesiæ episcopum18 ac Drogonem archidiaconum, misericordiam deprecatura, requisivit ut, eorum assensu, quoddam oraorium facere posset ; in auribus oculisque eorum multimodo deploravit132
At illi continuo assensum dederunt, eo tenore si a sacerdote Rotberto qui æcclesiæ preerat, impetrare potuisset. Que audiens, leta rediit, et ad sacerdotem quantocius perrexit ; eique rem quam impetraverat per ordinem enarravit. Quibus auditis, sacerdotis animus perturbatus extitit.
In futurum precavere cœpit, matris æcclesiæ ne perderet timens, modis
quibuscumque potuit contradixit.
Verum ubi animum episcopi et archidiaconi cognovit, illius jussioni non
resistit, sed dixit se concessurum, si mater æcclesia beneficia que a primordio
optinuerat, non amiserit.
Quod ex utraque parte concessum est, tali conventu quod in illa æcclesia, in